Jak nie dać się nabrać na „zakupowe pułapki”?

Zakupy to czynność niezbędna do codziennego funkcjonowania każdego z nas. Podobnie jak konsumenci, zdają sobie z tego sprawę także specjaliści od marketingu „wabiąc” klientów wyjątkowymi promocjami, okazyjnymi cenami i działaniami z pogranicza psychologii zakupów. Oto zasady, które pozwolą zaoszczędzić na zakupach:

– Wybierając się na zakupy należy sporządzić listę produktów, które chcemy kupić i trzymać się jej;

– Warto robić większe zakupy, ale rzadziej (niektóre sklepy oferują wówczas upusty), pamiętając jednak o tym, by nie gromadzić zapasów żywności o krótkim terminie przydatności;

– Rozwiązaniem korzystnym zarówno dla zdrowia, jak i finansów domowych jest zakup żywności nieprzetworzonej i samodzielne dokonywanie jej obróbki (np. warzywa zamiast mrożonek);

– Należy unika;

– Dokonywania zakupu żywności gdy jest się głodnym;

– Warto kupować w hurtowniach produkty zużywane w dużych ilościach;

– Należy wystrzegać się kupowania produktów tylko dla tego, że jest na nie promocja;

– Trzeba unikać kupowania np. kosmetyków przed zużyciem już posiadanych;

– Warto szukać odpowiedników drogich markowych produktów o zbliżonej jakości, ale niższej cenie;

– Korzystne jest ustalanie limitów na poszczególne wydatki.

Planowanie budżetu na zakupy

Wydatki zakupowe podobnie jak inne wydatki należy planować i kontrolować. Metodą sprawdzającą się tu podobnie jak w innych przypadkach jest tworzenie miesięcznego planu wydatków. W przypadku zakupów, aby sporządzić plan wydatków niezbędne jest wcześniejsze zaobserwowanie np. w ciągu miesiąca ile wydaje się na poszczególne kategorie produktów. W oparciu o obserwację tworzy się plan wydatków i każdorazowo dokonuje zestawienia planu z faktycznie poniesionymi wydatkami. Notoryczne przekraczanie planu powinno skłonić poszukiwania przyczyn wzrostu wydatków i ewentualnie do zmiany zwyczajów zakupowych.

Źródła:

[1] Agnieszka Rędzińska, Strategie zarządzania budżetem domowym z perspektywy psychologii poznawczej, [w:] Edukacja ekonomistów i menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty., Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, nr 3 (17) lipiec – wrzesień, Warszawa 2010.

Czy informacje zawarte w tekście okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.

1 KOMENTARZ

  1. Stosuję się do wszystkich porad, staram się robić zakupy przez internet w sklepie spożywczym, wygodne i praktyczne. Fajnie, że znalazłem sklep w serwisie Szmalback.pl dodatkowo oszczędzam.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here