Internetowy konsument ma także liczne prawa, o których nie powinien zapominać. Nie mając bezpośredniego kontaktu ze sprzedającym, czy producentem często jest przekonany, że zawierając transakcję kupna-sprzedaży on-line w rzeczywistości ryzykuje – może przeprowadzić ją z sukcesem lub nie. Warto pamiętać o tym, że sprzedawcy nie są bezkarni. Mimo wciąż dużej ilości oszustów i naciągaczy, którzy kryją się wśród internetowych sprzedawców, istnieje wiele sprawdzonych miejsc, w których zadowolony klient stanowi największy kapitał i decyduje o rozwoju e-firmy.
Robiąc zakupy przez Internet powinniśmy zachować przynajmniej minimalne środki ostrożności. Dzięki nim, nasze e-zakupy nie będą jednym wielkim rozczarowaniem. Największym problemem w czasie robienia zakupów on-line mogą być kłopoty z egzekwowaniem warunków gwarancji, naprawą, zawyżanie ceny produktu, czy ceny dostawy oraz niedotrzymanie samego terminu dostawy. Oczywiście do najbardziej irytujących utrudnień należy nieuwzględnienie reklamacji przez sprzedawcę lub nie dostarczenie instrukcji obsługi przetłumaczonej na język polski.
Zanim zamówimy wybrany produkt powinniśmy przede wszystkim sprawdzić dane sprzedawcy. Na jego stronie internetowej lub profilu aukcyjnym powinno widnieć imię, nazwisko lub nazwa firmy, adres sprzedawcy, telefon kontaktowy oraz adres e-mail. Wszystkie informacje warto skopiować i potwierdzić, odbywając krótką rozmowę telefoniczną.
Konsument powinien wiedzieć, że przysługuje mu prawo do rezygnacji z dokonania deklarowanego już zakupu, do dziesięciu dni od chwili kupna. Zatem kupujący może wycofać się z transakcji do 10 dni od nabycia przedmiotu. Nie może jedynie zrezygnować z zakupu programów komputerowych, jeśli otworzył opakowanie, z produktu lub usługi wykonanej wedle wytycznych klienta, z produktów o krótkim terminie przydatności oraz z prenumeraty prasy. Nie jest także możliwe zrezygnowanie z usług gier losowych i wzajemnych zakładów.
Kupując przez Internet warto upewnić się, co do parametrów kupowanego produktu, jego całkowitej ceny włącznie z kosztami przesyłki. Należy także znać i egzekwować termin dostawy produktu oraz jego formę. Jeśli sklep nie poinformował klienta o możliwości i formie zwrotu produktu, ew. reklamacji, wówczas klient sam może domagać się takowych informacji.
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.