1. Prawidłowa szerokość wjazdu
Zjazd powinien być zawsze szerszy niż brama garażowa, aby wysiadając z samochodu nie zahaczać drzwiami auta o np. murki oporowe po obu stronach takiego wjazdu. Najlepiej, gdy wjazd ma szerokość około 4 metrów. Jest to szerokość optymalna, nie utrudnia potem wykonania innych prac, np. schodków na ganek czy ścieżki komunikacyjnej do garażu.
2. Prawidłowe odwodnienie zjazdu i garażu
Wykonując pochyły zjazd do garażu nie można zapominać o jego prawidłowym odwodnieniu. Woda spływająca po podjeździe otoczonym murkami oporowymi nie ma gdzie ujść i będzie zalewała garaż niszcząc ściany elewacji i murków oporowych. Nie wspominam czyści o potencjalnych zniszczeniach podczas poślizgu na takiej kałuży, czy możliwych podtopieniach. Liniowe korytko odwadniające, zatopione równo z powierzchnią podjazdu, powinno odprowadzać nadmiar wody do np. osadnika szlamu. Korytko wykonuje się najczęściej na płaskim pasie wjazdu o szerokości około 0,5 m od drzwi garażowych. Z obu stron korytka (zwłaszcza na powierzchni od strony bramy garażowej) należy zostawić niewielki spadek. Oprócz tego korytko powinno być lekko przechylone w stronę zbiornika szlamu.
Warto zamontować oprócz tego system kabli grzejnych w samym korytku, nie dopuści on do zamarzania wody i nie zakłóci jej odprowadzania w czasie zimy. Do zbiornika szlamu można podłączyć także podobne korytko pełniące funkcję odprowadzania wody z garażu. Podłoga w garażu powinna być tak ukształtowana, aby mieć lekki spadek na zewnątrz.
Kształtowanie spadku wjazdu
3. Zasady kształtowania spadku wjazdu do garażu
Jeżeli mamy dużą działkę i trasa wjazdu jest długa – nie powinno być żadnych problemów z kształtowaniem spadku, gdyż im zjazd dłuższy tym mniej stromy. Nachylenie powierzchni zjazdu powinno kształtować się na maksymalnym poziomie 25%. Jak to obliczyć? Dla garażu zagłębionego na 3 metry (odcinek prostopadły pomiędzy bramą garażową a wjazdową) powinien mieć przynajmniej długość 12 metrów. Czasami ze względu na wielkość działki jest to prostu niemożliwe. Stromy zjazd to taki, którego długość wacha się od 4 do 10 metrów. Przy takim spadku brama garażowa powinna otwierać się wyłącznie do góry (np. brama segmentowa). Następnie sam odcinek przed bramą wjazdową powinien być płaski, tam montujemy korytko odwadniające. Taki pas prostego wjazdu powinien mieć minimalną szerokość 0,5 metra. Należy przemyśleć miejsca załamań zjazdu – limuzyna czy długi samochód mogą mieć problem z rysowaniem zderzakiem czy podwoziem o załamania zjazdu. Środkowy fragment powinien być stromy, zaś przestrzeń przed samym garażem i przy wyjeździe na drogę powinna mieć znacznie mniejsze nachylenie, aby umożliwiać bezpieczne włączanie się do ruchu. Wygodny zjazd to zjazd długi na około 10-17 m. Tam spadek i nachylenie zjazdu będzie znacznie mniejsze, stąd wygodniej można z niego korzystać i prościej go wykonać
4. Wybór materiału na nawierzchnię zjazdu i tworzenie ryfli
Także wybór materiałów jest ważny. Niezależnie od tego na jaki materiał się zdecydujemy (beton przemysłowy, kostka brukowa, klinkier, drobnowymiarowa kostka granitowa, płyty żurowe itp.) stromy zjazd powinien mieć zawsze karbowaną powierzchnię, gdyż materiały do wykonania zjazdu w czasie deszczu mogą być śliskie. W tym celu na powierzchni zjazdu tworzymy ryfle – elementy wystające, zapewniające lepszą przyczepność oponom. Można je uzyskać np. co drugą warstwę kostki brukowej układać na przemian z kostek grubszych i cieńszych, można tworzyć ryfle tylko w miejscach, gdzie zazwyczaj znajdują się koła pojazdu wjeżdżającego do garażu, lub można ułożyć elementy kostki czy klinkieru pod skosem, ostrymi krawędziami unosząc te elementy do góry od strony bramy wjazdowej.
5. Maty przeciwoblodzeniowe na etapie podsypki
Należy pamiętać przed wykonaniem kostki czy innej nawierzchni o odpowiedniej podsypce i warstwach utwardzających w podłożu. Wysypując ostatnią warstwę utwardzenia (piasek) można pomyśleć o systemie kabli grzejnych, układanych całymi matami np. wzdłuż śladów kół samochodu. W zimie będą one odmrażały lód i czyniły zjazd bezpiecznym. Maty przeciwoblodzeniowe sprawdzają się w praktyce.
Dodalibyście coś do powyższych sugestii? Dajcie znać!