Przyjęte oczekiwania wobec trzylatka są umowne. Rozwój każdego dziecka przebiega bowiem indywidualnie. Niemniej odniesienie do ogólnych norm może ułatwić wychwycenie poważniejszych nieprawidłowości.

Co więc potrafi trzyletni maluch?

Szczególnie widoczna z zewnątrz jest aktywność brzdąca. Harcom nie ma końca. Dziecko biega, pokonuje stawiane mu tory przeszkód, wchodzi i schodzi po schodach. Bez większych trudności korzysta z urządzeń na placu zabaw. Oczywiście nie każdy malec jest wulkanem energii, ale wymagane jest swobodne poruszanie się. Być może dziecko mało aktywne potrzebuje zachęt oraz pozytywnego motywowania.

Kolejną wyraźnie zaznaczającym się polem jest dziedzina rozwoju społecznego. Trzylatek istotnie różni się od siebie sprzed roku, gdy rodzice i otoczenie musiało przeczekać „bunt dwulatka”. Musiało upłynąć trochę czasu, aby teraz mieć do czynienia z dzieckiem mało konfliktowym, chętnym do współpracy. Maluch wykonuje większość poleceń, okazuje miłość i przywiązanie, chętnie rozśmiesza otoczenie.

Trzyletnie szkraby mają znacznie rozwinięte umiejętności społeczne. Chętnie bawią się z innymi dziećmi, zachęcając do wspólnej zabawy i dzieląc się swoimi rzeczami. To miejsce na pierwsze przyjaźnie, nieraz miłości, na zabawę w dom i rodzinę.

U trzylatków zauważalne jest polepszenie koncentracji. Maluch z pasją potrafi oddawać się zwłaszcza ulubionemu zajęciu. Skupienie osiąga kilku, kilkunastu minut. Jest to wystarczający i zadowalający wynik.

Co ważne dziecko staje się coraz bardziej samodzielne. Dotyczy to zwłaszcza: jedzenia, mycia rąk, korzystania z toalety, ubierania się i rozbierania. Maluch chętnie pomaga przy prostych czynnościach kuchennych. Zazwyczaj z przyjemnością pomaga przy pieczeniu ciast (mieszanie, ugniatanie, wycinanie ciastek foremkami) czy szykowaniu kanapek.

Niesamowicie duży skok nastąpił także w obszarze rozwoju intelektualnego. Dziecko ma duży zasób słownictwa, potrafi poprowadzić krótki dialog, z chęcią słucha bajek, zapamiętuje wierszyki i piosenki.

Uwaga!

Trzylatek potrafi się przedstawić, powiedzieć jak ma na imię i ile ma lat.

Jak oceniacie swojego trzylatka? Umie wszystko, co powinien? 🙂

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak nauczyć dziecko pisać?
Następny artykułCo potrafi czterolatek?

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here