Szczególnie wskazane są ćwiczenia mające na celu usprawnianie ręki. Należy zaczynać od dużych ruchów wykonywanych całą ręką, kończąc na zdolnościach manipulacyjnych. Przykładem jest malowanie farbami. Najpierw zamalowujemy duże arkusze papieru, potem mniejsze. Polecane są wszelkiego rodzaju zajęcia wymagające pracy dłoni – rysowanie, lepienie plasteliny, nawlekanie koralików czy wydzieranie z kolorowego papieru małych kawałeczków i przyklejanie ich na kartkę. Prawidłowe napięcie mięśni dłoni jest niezmiernie istotne w opanowywaniu nauki pisania. Podczas rysowania zwracajmy uwagę na sposób trzymania kredki przez dziecko. Od początku uczmy odpowiedniego uchwytu. Niezmiernie ważnym i długo trenowanym zadaniem jest kreślenie szlaczków. Nauka pisania nie zaczyna się bowiem od kreślenia liter, ale od przyzwyczajania ręki do pisania. Szlaczki nie są bezmyślnie kreślonymi bazgrotami. Wymagane jest skupienie uwagi, prawidłowe spostrzeganie, precyzja, mieszczenie się w liniaturze, zachowanie odpowiedniego kształtu i kierunku kreślenia. Tak przygotowana baza zapewnia ładniejsze i dokładniejsze pisanie liter.

Naukę pisania powinno zapoczątkować poznanie liter. Niewystarczająca jest ekspozycja samej litery. Nie sprzyja to intensywnemu zapamiętywaniu. Ważne jest przeprowadzanie zabaw i gier słownych, szukania przedmiotów na daną literę i „przerabianie” litery na różne sposoby, na przykład wylepianie jej plasteliną. Maluch powinien wyszukiwać daną literę spośród innych. Potem próbujemy malować ją farbami, by w końcu próbować napisać. Można założyć specjalny zeszyt, w którym, oczywiście jeśli dziecko będzie chciało, będzie powtarzane w liniach kreślenie litery. Na początku sprawdzą się przede wszystkim szablony przedstawiające tylko zarys litery lub wykropkowane kształty, które należy wyrysowywać ołówkiem.

Wprowadzanie dziecka w świat liter pisanych musi być przede wszystkim atrakcyjne. Warto jest zakupić specjalną tablicę do pisania i kolorowe kredy, a także tablicę korkową, służącą do zawieszania narysowanych i wyciętych liter. Litery można również umieścić na sznurku i rozwiesić na wysokości sufitu. Na pewno miłym doświadczeniem będzie dla dziecka możliwość tworzenia laurek z użyciem nowych liter.

Pochwalcie się, ile lat ma Wasz maluch i jak radzi sobie z nauką pisania 🙂

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak nauczyć dziecko liczyć?
Następny artykułCo potrafi trzylatek?

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here