W terapii dziecka niedosłyszącego kładziemy gównie nacisk na prawidłową naukę rozróżniania dźwięków, jak i prawidłową naukę słyszenia i wypowiadania mowy. Mając na uwadze te rzeczy w taki sposób dobieramy zabawy, by poprzez codzienne czynności wprowadzać dziecku elementy terapeutyczne.
Na co dzień naturalną aktywnością każdego dziecka jest zabawa. W taki sposób dziecko poznaje świat. Poprzez zabawę kształtuje swoją wyobraźnię. Zabawa dziecka niedosłyszącego jest taka sama. My możemy wykorzystać tą formę aktywności na wprowadzenie do zabawy elementów terapii. Mamy do wyboru naprawdę dużo ciekawych rzeczy. Niekonieczny jest duży nakład finansowy, by zabawa stała się atrakcyjna. W tym celu w zależności od pory roku można wykorzystywać dużo przedmiotów z otoczenia. Ciekawą propozycją jest wypełnianie pojemników lub kolorowych puszek różnymi materiałami. Mogą to być drobne kamyczki, żołędzie, muszelki. Chodzi nam przede wszystkim o stworzenie dużej gamy dźwięków. Różnicowanie dźwięków jest dla dziecka z niedosłuchem dużym kłopotem, więc taka forma zabawy może być ciekawa. Można wypełnić pojemniki czy puszki ryżem, makaronem lub innymi ziarenkami. Gotowe pojemniki posłużą nam do zabawy. Można z dzieckiem włączyć muzykę i wspólnie pograć.
Inną propozycją zabaw jest zabawa z powtarzaniem odgłosów z otoczenia, zwierząt czy pojazdów. Dzieci poprzez odsłuchanie dźwięków uczą się poprawnie je nazywać i powtarzać. Taka forma zabawy kształtuje nie tylko słuch, ale też naukę wymowy.
Ciekawym pomysłem jest utworzenie z dzieckiem własnego toru przeszkód. W pokoju można poustawiać wymyślone przez siebie przeszkody np. obręcze do których dziecko ma wskoczyć, cienką linię po której należy przejść. Wszystko to może odbywać się w towarzystwie instrumentów. Gdy zagramy określony dźwięk dziecko wskakuje do koła. Gdy używamy innego dziecko biegnie po linii. Jest to zabawa kształtująca u dziecka wiele zmysłów.
Dzieci uwielbiają różnego rodzaju zabawy ruchowe z połączeniem muzyki. Można zabrać dziecko na łąkę i tam wspólnie potańczyć. Dodatkowo dziecko z niedosłuchem powinno mieć prowadzone zajęcia prawidłowej wymowy. W tym celu niezbędne są ćwiczenia oddechowe. Na łąkę można zabrać zestaw baniek i w scenerii przyrody bawiąc się i uczyć jednocześnie.
Uwaga!
Pomysłów na tego rodzaju zabawy jest naprawdę bardzo dużo. Głównie chodzi o to, aby nieustannie mieć na uwadze stymulację zaburzonego narządu słuchu. To od nas zależy jaką formę zabaw wybierzemy. My jedynie podpowiadamy jakie formy zabawy są konieczne dla dziecka z niedosłuchem. Efekty tego rodzaju zabaw zwykle są bardzo dobre. Dzieciaki uwielbiają naśladowanie dźwięków, zabawy muzyczne, taneczne. Wszystkie zabawy muszą być od czasu do czasu modyfikowane, by nie wprowadzać w nich monotonii. Dzieci niedosłyszące tak jak inne dzieci świetnie radzą sobie z kontaktem z otoczeniem, choć potrzeba im niewątpliwie większej uwagi ze względu na ich dysfunkcję słuchową.
Ciekawym elementem są wszelkie wierszyki logopedyczne powtarzane przez nas i uczone dziecko. Na rynku dostępnych jest wiele pozycji z których korzystają zarówno rodzice jak i terapeuci. Jak najwięcej czytanych bajek, wierszy pomaga dziecku nieustannie stymulować słuch, zwiększać zasób słownictwa.
Pomocne są ciekawe gry logopedyczne jak domino, dopasowywanie dźwięków do obrazków.
Możemy pobawić się z dzieckiem w zabawy „jest dźwięk nie ma dźwięku”. Jest to bardzo ciekawa zabawa, by uzyskać informację jakie dźwięki są dla dziecka mniej lub więcej słyszalne. Włączamy muzykę i dziecko np. biega potem wyłączamy dziecko musi zatrzymać się. Można wykonywać w tym celu różne kombinacje ściszać muzykę, podgłaszać itp.
Macie kontakt z dzieckiem niedosłyszącym? Jeśli tak – jak się z nim bawicie? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.