Dzieci, które od początku nie ćwiczą i nie rozwijają zmysłu słuchu, wykazują w nauce szkolnej szereg trudności pod względem m. in. wyodrębniania dźwięków ze zdań, w różnicowaniu dźwięków mowy oraz scalaniu dźwięków w złożone struktury, co skutkuje problemami w zakresie czytania. Mają również problemy z zapamiętywaniem słów, wierszyków, piosenek, a także odznaczają się trudnościami w zakresie koncentracji uwagi na bodźcach słuchowych. Dlatego tak ważna jest odpowiednia stymulacja od najwcześniejszych lat życia dziecka. Warto już od najmłodszych lat bawić się z dzieckiem w nasłuchiwanie, tego co się dzieje wokół nas, jakie odgłosy słyszymy, skłaniać dziecko do rozpoznawania dźwięków i nazywania ich. Bardzo dobrym ćwiczeniem jest śpiewanie dziecku łatwych i krótkich piosenek, po czym należy je motywować do tego, aby wymieniło wspomniane np. warzywa i owoce.

Można również skłaniać dziecko do wydzielenia określonego zdania z jakiegoś przytoczonego przez nas wierszyka, np. o Kaczce Dziwaczce, po czym zapytać dziecko, gdzie poszła bądź co kupiła? Proszę pamiętać, aby stopień trudności był odpowiednio dostosowany do wieku i możliwości dziecka. Jeżeli dziecko jest małe, przytaczamy tylko maksymalnie 2 -3 wersy, po czym zadajemy pytania, co się wydarzyło. Ważna jest pomoc ze strony rodzica, jeżeli dziecko nie może sobie poradzić – być może przykład jest za trudny dla jego możliwości bądź dziecko nie jest na tyle zmotywowane, by odpowiedzieć nam na pytanie, może nawet jest troszkę znudzone?

Warto więc zadbać o odpowiednią szatę graficzną, szczególnie bawiąc się z małymi dziećmi, stworzyć przy tej okazji teatrzyk, który dodatkowo pomoże dziecku zapamiętać opowiadaną treść. Kolejnym ćwiczeniem może być rozpoznawanie natężenia dźwięków przez dziecko. W tym celu dajemy dziecku grzechotkę, drugą trzymamy sami. Włączamy muzykę na początku głośniej, wówczas pokazujemy dziecku, że głośno poruszając grzechotką, wydajemy dźwięk o dużym natężeniu, po czym ściszamy muzykę, a co za tym idzie nasze ruchy grzechotką stają się dużo wolniejsze, by dźwięk był słabo słyszalny.

Można również głoskować wyrazy różnych przedmiotów, które dziecko powinno znaleźć i przynieść nam, po czym podać pełną nazwę danego przedmiotu, po czym wrzucamy go do dużej torby i zabawę zaczynamy od nowa.

Uwaga!

Pamiętajmy, aby wszystkie zabawy, jakie przeprowadzamy z dziećmi mające stymulować ich zmysły powinny być dostosowane do wieku oraz indywidualnych możliwości dziecka. Nie wymagajmy za dużo. Jeżeli dziecko wykazuje trudności z jakimś zadaniem, należy je uprościć i pomóc mu w rozwiązaniu danego ćwiczenia. Nie zapominajmy również, iż w przypadku słabej percepcji słuchowej łączącej się z zaburzeniami mowy, konieczne jest, aby podjąć ćwiczenia logopedyczne. Podsumowując pragnę jeszcze raz podkreślić, iż w przypadkach zaburzeń rozwoju percepcji słuchowej, bardzo ważne jest przeprowadzanie ćwiczeń kształtujących mowę oraz mających na celu wzbogacanie słownictwa dziecka.

Jakie inne ćwiczenia stymulujące percepcję słuchową dziecka znacie?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułGdy dziecko ma problemy w nauce
Następny artykułJak ćwiczyć pamięć wzrokową

Sabina Maćkowicz - pedagog. Abolwentka Uniwersytetu Pedagogcznego w Krakowie. Od kilku lat pracuje z dziećmi, zaczynała jako opiekunka, poźniej wolontariuszka (m.in: w stowarzyszeniu Dać szansę). Doświadczenie zdobywała również w Dziennym Ośrodku Socjoterapii oraz Akademii Młodzieży.

 

Nasz specjalista o sobie:

Uwielbiam dzieci – ich spontaniczność i energię, a zarazem delikatność i kruchość. Od najmłodszych lat angażowałam się w różnego rodzaju akcje charytatywne i wolontaryjne. Pomagałam dzieciom z dysfunkcjami rozwojowymi. Etap ten był niezwykle trudnym doświadczeniem w moim życiu, ale także bardzo dużo mnie nauczył. Swój zawód wiążę głównie z wychowaniem przedszkolnym i wczesnoszkolnym. To wspaniałe uczucie patrzeć, jak dziecko się rozwija i móc mu w tym pomagać ...Mieć w tym swój maleńki udział...

Mam wiele innych zainteresowań, które są dla mnie odskocznią od codzienności. W wolnych chwilach chętnie czytam. Literatura to jedna z moich pasji . Lubię także aktywny wypoczynek – wyjazdy i spacery po górach, a w zimie jazdę na snowboardzie.  Podróże i odkrywanie nowych miejsc, to coś co mnie bardzo uszczęśliwia – jest to niewątpliwie część mojego życia.

Od dziecka moim zamiłowaniem było pisanie – stąd wybór studiów dziennikarskich.  Pisząc mogę łączyć swoją wiedzę z umiejętnościami, co daje mi poczucie ogromnej samorealizacji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here