W procesie przygotowywania prezentacji należy uwzględnić dwa elementy: treść oraz sposób jej przekazywania. Należy się zastanowić, jakimi informacjami chcemy się podzielić z uczestnikami szkolenia. Następnie rozdzielić je dwie grupy: stanowiące bazę do omawianego tematu oraz dodatkowe, które można przekazać, gdy wystarczy czasu bądź pojawi się taka potrzeba. Przygotowując pokaz slajdów przechodzimy od ogółu do szczegółu. W praktyce oznacza to, że zaczynamy od najważniejszych pojęć, a kończymy na szczegółowych treściach. Tworzymy w ten sposób mapę omawianego zagadnienia na zasadzie kolejnych odnośników czy odgałęzień. Dobrą praktyka jest wprowadzenie najważniejszych określeń, których często będziemy używać w trakcie zajęć. Pozostałe pojęcia można definiować na bieżąco. Prezentację warto wzbogacać o przykłady, porównania czy analogie. Przede wszystkim pamiętać, że pokaz slajdów nie jest książką. To zwięzły sposób zaprezentowania omawianego zagadnienia. Reasumując, prezentacja powinna być przejrzysta i czytelna, jeżeli chodzi o dobór treści. Starajmy się unikać pseudonaukowego bełkotu i zachwaszczania jej nic niewnoszącymi informacjami. Zamiast tego zawiłe i skomplikowane konstrukcje tłumaczmy, używając prostych słów.

Sposób przekazywania treści dotyczy dwóch czynników: wyglądu graficznego oraz sposobu prezentacji przez trenera. Program PowerPoint posiada szereg narzędzi, który pod względem graficznym umożliwiają atrakcyjne zaprezentowanie omawianej treści. Przy ich stososowaniu warto zachować rozsądek i umiar, ponieważ nadmiar takich elementów doprowadzi do „zgubienia się” informacji. Warto przyjąć jeden wzorzec, według którego będą przygotowywane wszystkie slajdy (kolor tła, wielkość i rodzaj czcionki). Częstym błędem jest umieszczanie zbyt dużej liczby tekstu na jednym slajdzie. W konsekwencji utrudnia to odczytywanie przekazywanych informacji. Sprawia, że uczestnik zajęć skupia się na czytaniu tego tekstu, a nie słuchaniu trenera. Osoba prowadząca szkolenie powinna wykorzystywać prezentację jako narzędzie wspierające przekaz. Źle widziane jest odczytywanie słuchaczom treści slajdów. Należy je omawiać i rozwijać.

A jaka jest Wasza opinia na ten temat? Dodalibyście coś do powyższych wskazówek? Dajcie znać.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSzkolenia dla studentów – po co, z czego?
Następny artykułJakie szkolenia dla osób 45+?

Małgorzata Łyczak - absolwentka politologii Uniwersytetu Opolskiego. Interesuje się dobrą literaturą (szczególnie reportażem), turystyką, polityką, teorią interpretacjonizmu, zarządzaniem projektami oraz zagadnieniami, związanymi z funkcjonowaniem Unii Europejskiej.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Jestem osobą, która lubi się uczyć i poszerzać swoją wiedzę o otaczającej rzeczywistości. W dobie XXI wieku pojawiło się wiele nowych możliwości oraz narzędzi, dzięki którym z powodzeniem można się uczyć. Wydaje mi się, że niezwykle ważne jest to, w jaki sposób przekazuje się wiedzę. Powinno się to robić w sposób ciekawy, jasny i przejrzysty, z wykorzystywaniem aktywnych metod.

Cieszę się każdą chwilą mojego życia, ponieważ z każdą nową informacją wzrasta we mnie poczucie jego wyjątkowości oraz niepowtarzalności.

Lubię poznawać nowych ludzi, piękne miejsce i ... klasztory cysterskie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here