Szkolenie bez odrywania od pracy to metoda uczenia się od drugiej osoby. Jest często wykorzystywana w nauczaniu nowozatrudnionych, a przeznaczona do obszaru nieskomplikowanych umiejętności, takich, które nie wymagają integracji wielu różnorodnych kompetencji. Przykładem mogą być czynności manualne, obsługa prostych urządzeń czy podstawowe prace biurowe. Istotną cechą pracy, decydującą o możliwości szkolenia poprzez przekazywanie doświadczenia, jest powtarzalność czynności wchodzących w jej zakres. Nauka bez odrywania od pracy opiera się na obserwacji. Szkolony obserwuje doświadczonego pracownika i na podstawie wielokrotnego odtwarzania procesu pracy, kopiuje i ćwiczy daną umiejętność.

Przekazywanie doświadczenia jest efektywną i tanią techniką szkolenia, pod warunkiem przestrzegania kilku zasad. Po pierwsze, ważne jest, by nauka przebiegała w zaplanowany sposób. Cały proces nabywania doświadczenia musi być odpowiednio zaprojektowany, by prowadził do osiągnięcia zamierzonych celów, czyli do opanowania danej umiejętności. Główną rolę odgrywa tu osoba będąca modelem, nauczycielem. Bardzo ważne jest, by pracownik wyznaczony do tego zadania sam posiadał odpowiednie przeszkolenie w tym, w jaki sposób należy przekazywać swoją wiedzę. Niekiedy najlepsi fachowcy w swojej dziedzinie mają problem z prostym objaśnianiem zagadnień związanych z wykonywaną pracą. Trzeba mieć tu na uwadze, że zazwyczaj szkolony jest nowym pracownikiem o małym lub zerowym doświadczeniu i może wymagać bardzo czytelnych tłumaczeń. Brak umiejętności pedagogicznych może stanowić barierę, która nie pozwoli wykorzystać tej techniki nauczania w sposób efektywny. Drugą niezmiernie ważną kwestią jest to, by pracownik szkolący wykonywał swoją pracę we wzorcowy sposób. Szkolony przeniesie na swoje działania wszelkie błędy i zniekształcenia zaobserwowane u modela. Pozostaje jeszcze aspekt konfliktu w zakresie chęci przekazu wiedzy. Jeśli nauczyciel będzie miał opory w dzieleniu się swoim doświadczeniem (np. wynikające z lęku przed młodym konkurentem), proces nauczania będzie zagrożony świadomym lub nieświadomym „sabotażem” z jego strony.

A co Wy myślicie na temat tzw. przekazywania doświadczenia? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCounselling – co to jest, co znaczy, jak wykorzystać go w pracy?
Następny artykułPrince of Persia – kombinacja ciosów

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here