Zadbanie o dobrą atmosferę podczas szkoleń jest jednym z tych najważniejszych wyzwań, z którymi zmaga się każda osoba prowadząca tego rodzaju zajęcia. Do jak najefektywniejszego poradzenia sobie z tą sytuacją przydają się trzy rodzaje umiejętności: twarde, miękkie oraz posługiwanie się intuicją.

Pierwsza wymieniona wyżej grupa, związana jest z merytorycznym przygotowaniem się trenera do szkolenia. Należy poświęcić dużo czasu na zapoznanie się z tematem oraz nieustannie wzbogacać swoja wiedzę. Uczestnicy zajęć doskonale wyczuwają te sytuacje, w której prowadzący nie jest do końca pewien swoich umiejętności. Na forum grupy warto w kilku zdaniach omówić zakres przekazywanej wiedzy oraz metody, które chcemy zastosować, aby osiągnąć ten cel. Na tym etapie należy zapytać czy osobom biorącym udział w szkoleniu odpowiada taki sposób prowadzenia zajęć.

Sfera umiejętności miękkich to przede wszystkim zadbanie o dobre relacje na dwóch poziomach: pomiędzy osobami biorącymi udział w zajęciach oraz trenerem a uczestnikami warsztatów. Niewątpliwie, przydadzą się takie umiejętności jak: rozwiązywania konfliktów, asertywności czy radzenia sobie ze stresem. Już na początku należy wspólnie z uczestnikami ustalić, jasne oraz czytelne zasady, które będą obowiązywały w trakcie trwania szkolenia, czyli zawrzeć tzw. kontrakt. Jedną z najważniejszych reguł powinien być zapis mówiący o okazywaniu sobie szacunku. Podczas pracy z ludźmi bardzo przydaje się poczucie humoru, ponieważ dzięki jego użyciu można rozładować łagodzić napięcia w grupie. Jednak należy pamiętać, że istnieją granice dobrego smaku, których nie wolno przekraczać. Dotyczy to szczególnie anegdot i dowcipów, których opowiadanie może zakończyć obrażeniem kogoś.

Wskaźnikiem atmosfery panującej w trakcie szkolenia jest zachowanie uczestników. W związku z tym należy uważnie, choć dyskretnie obserwować osoby, biorące w nim udział. W sytuacji, gdy pojawia się niepokojące lub niewskazane zjawisko reagować adekwatnie do tego, się dzieje.

Warto posłuchać również głosu intuicji, szczególnie, gdy mamy do czynienia z sytuacją, gdy zawodzą umiejętności twarde i miękkie.

Braliście kiedyś udział w jakimś szkoleniu? Jeśli tak, to jak oceniacie panującą na nim atmosferę? Podzielcie się doświadczeniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSzkolenia z ekonomii społecznej – czy warto?
Następny artykułJak zwracać się do uczestników szkolenia?

Małgorzata Łyczak - absolwentka politologii Uniwersytetu Opolskiego. Interesuje się dobrą literaturą (szczególnie reportażem), turystyką, polityką, teorią interpretacjonizmu, zarządzaniem projektami oraz zagadnieniami, związanymi z funkcjonowaniem Unii Europejskiej.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Jestem osobą, która lubi się uczyć i poszerzać swoją wiedzę o otaczającej rzeczywistości. W dobie XXI wieku pojawiło się wiele nowych możliwości oraz narzędzi, dzięki którym z powodzeniem można się uczyć. Wydaje mi się, że niezwykle ważne jest to, w jaki sposób przekazuje się wiedzę. Powinno się to robić w sposób ciekawy, jasny i przejrzysty, z wykorzystywaniem aktywnych metod.

Cieszę się każdą chwilą mojego życia, ponieważ z każdą nową informacją wzrasta we mnie poczucie jego wyjątkowości oraz niepowtarzalności.

Lubię poznawać nowych ludzi, piękne miejsce i ... klasztory cysterskie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here