W Polsce matura międzynarodowa jest traktowana jak świadectwo dojrzałości. Możliwość jej zdawania mają licealiści tylko wybranych szkół. Z uwagi na korzystne przeliczanie ocen, uczniowie po tej maturze mają ułatwiony dostęp na studia krajowe. Licealiści mogą nawet aplikować na niektóre uczelnie z pominięciem tradycyjnej rekrutacji bądź według określonych zasad. Na uczelniach całego świata honoruje się dyplom IB, w tym na uniwersytetach Cambridge oraz Oxford, a także na Harvardzie (uzyskana duża liczba punktów ułatwia aplikację).

Warunkiem podejścia do matury międzynarodowej jest dwuletnie, obowiązkowe uczestniczenie w programie prowadzonym przez daną szkołę. Szkoła musi posiadać certyfikat IBO – w Polce dotyczy to 10 szkół publicznych oraz 17 niepublicznych. Bez uczestniczenia w takim programie, podejście do matury międzynarodowej jest niemożliwe. Materiały do matury międzynarodowej są opracowywane w Wielkie Brytanii, skąd trafiają do konkretnych szkół na świecie. Oczywiście, prace nie są sprawdzane w Polsce. Po zakończonym egzaminie koduje się je i pocztą kurierską wysyła do egzaminatorów.

Matura międzynarodowa jest rozbudowana. Uczniowie zdają kilkanaście egzaminów z sześciu przedmiotów, w czasie trzech tygodni. Przedmiotami obowiązkowymi są język ojczysty, obcy oraz matematyka. Oprócz tego trzeba wybrać naukę społeczną (geografię, historię lub filozofię), naukę przyrodniczą (do wyboru: biologię, chemię lub fizykę) oraz przedmiot spośród wszystkich proponowanych w szkole. Ze wszystkich wybranych przedmiotów trzeba zdać egzaminy, wszystkie w języku angielskim, oprócz egzaminu z języka ojczystego oraz z języka obcego. Egzamin składa się z dwóch lub z trzech części (jest to uzależnione wybranym przedmiotem). W przedmiotów eksperymentalnych pojawia się test wielokrotnego wyboru. Przedmioty humanistyczne natomiast zdaje się głównie poprzez pisanie esejów.

Uwaga!

Za każdy przedmiot można uzyskać notę w skali od 1 do 7, przy czym „7” jest oczywiście oceną najwyższą. Aby zaliczyć dany przedmiot, potrzebna jest co najmniej nota „4”.

Czy chcielibyście zdać międzynarodową maturę? Jak się do niej przygotowujecie? Dajcie znać w komentarzu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułWyznaczanie celów w sporcie
Następny artykułNauka szybkiego czytania – wyznaczanie celu

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here