Zdarzają się sytuacje, kiedy brak czasu w trakcie trwania sesji szkoleniowych lub charakter pewnych informacji (przepisy organizacyjne panujące w firmie, księgi procedur, itp.) wydaje się sugerować zastosowanie metody zadanej lektury lub podobnej – czytania pod kierunkiem. Tak jest też w przypadku literatury, której zrozumienie wymaga dłuższej refleksji, spokojnego zapoznania się z nią. Warunki panujące podczas szkolenia mogą nie być temu sprzyjające lub może być to uznane za stratę cennego czasu.

Uwaga!

Zadanie lektury polega na zaleceniu osobom szkolonym zapoznania się z jakąś treścią, poza czasem trwania pracy z trenerem. Forma ta spotyka się jednak z częstym oporem uczestników. Po pierwsze, bo wymaga poświęcenia na nią pewnej ilości czasu prywatnego, nieprzeznaczonego na szkolenie. Po drugie, niekiedy przyczynia się do tego brak przekonania o zasadności takich technik w celu nabywania praktycznych umiejętności. By poradzić sobie z tego typu oporem metodę zadania lektury należy stosować rozsądnie i sugerując się pewnymi wskazówkami.

Technika ta stanowi sensowną alternatywę dla tradycyjnego wykładu, szczególnie, gdy literatura zostanie odpowiednio przygotowana. Przykładowo, można zastosować podkreślenia najistotniejszych kwestii, tworzenie skryptów porządkujących najważniejsze informacje czy dodając własne komentarze w odpowiednich miejscach. Metoda ta stosowana jest często jako element szkoleń e-learnigowych, kiedy to uczestnicy szkolenia zapoznają się z materiałami dostępnymi na platformie e-learningowej przed rozpoczęciem zajęć, czyli spotkań on-line z trenerem, otwarciem danej sesji, itp. Może być też bardzo przydatna podczas szkoleń, których celem jest zdobycie wiedzy merytorycznej. Zastosowanie dla niej znajdujemy też w zakresie case study, jeśli tekst stanowiący opis przypadku jest bardzo obszerny, a podczas zajęć zapoznanie się z nim zabrałoby zbyt wiele czasu. Podobnie może być w przypadku gier i symulacji.

Jeśli decydujemy się na wykorzystanie metody zadanej lektury, należy pamiętać o zleceniu jej w odpowiednim momencie szkolenia. Czytanie przed kursem rzadko przynosi oczekiwane rezultaty, jeśli podczas zajęć nie odniesiemy się wprost do tej literatury. Zapoznanie się z przygotowanymi treściami pomiędzy sesjami szkoleniowymi może być przydatnym narzędziem w celu utrwalanie zdobytej wiedzy. Zadziała tu zasada sprzyjających zapamiętywaniu powtórek. Po zakończeniu szkolenia nie należy pozostawiać uczestników z literaturą, która miałaby wnieść do niego jeszcze jakieś nowe treści. Wtedy lepiej sprawdzi się podsumowanie.

Najistotniejsze jest, by następstwem samodzielnego zapoznania się z lekturą było omówienie praktycznych aspektów informacji uzyskanych z tekstu, przeanalizowanie go, postawienie do niego pytań lub wykorzystanie go w jakikolwiek inny sposób tak, by można było zastosować go w praktyce.

Mieliście kiedyś do czynienia z taką metodą? Jeśli tak – co o niej myślicie? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułE-learning – zalety, wady
Następny artykułModelowanie zachowań – co to, na czym polega?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here