Do zalet tej nowoczesnej metody kształcenia należą elastyczność czasowa, czyli możliwość samodzielnego decydowania o czasie i częstotliowości uczenia się. W przypadku osób mających problem z zarządzaniem własnym czasem, samodyscypliną czy systematycznością cecha ta może stać się wadą tej metodyki. Firmy zajmujące się organizowaniem tego typu szkoleń udostępniają coraz więcej narzędzi wspomagających proces zdobywania wiedzy (fora, komunikatory, e-maile, prezentacje multimedialne, gry symulacyjne). Czynnik ten sprawia, że takie zajęcia zyskują na atrakcyjności i efektywności przekazywania wiedzy. Z założenia wymienione wyżej instrumenty mają w jak największym stopniu zastąpić bezpośredni kontakt z trenerem. Nie zawsze sie to udaje. W związku z tym należy zastanowić się nad tym, jaki sposób uczenia się preferujemy: samotną naukę czy uczenie się poprzez bezpośrednią wymianę opinii w grupie lub z prowadzącym zajęcia. Za wyborem takiej formy przemawiają niewątpliwie koszty finansowe e-szkoleń. W praktyce dla uczestnika są one tańsze mniej lub często bezpłatne w porównaniu z klasycznymi zajęciami. Poza tym nie wiążą się one z dojazdem, korzystaniem z noclegów czy dodatkowym wyżywieniem.

E-learning przynosi największe korzyści, gdy zostaje on połączony w tradycyjnym sposobem przeprowadzenia szkoleń. Jest model mieszany nazywany blended-learning. Wydaje się, że ta forma kształcenia w największym stopniu odpowiada na potrzeby osób, biorących udział w zajęciach. Z jednej strony zostaje zapewniony bezpośredni kontakt z pozostałymi uczestnikami i nauczycielem. Z drugiej można wykorzystując nowoczesne narzędzia i metody uczyć się samodzielnie. Również motywacja utrzymuje się wówczas na odpowiednim poziomie, ponieważ zachowane są odpowiednie proporcje pomiędzy wyżej wymienionymi elementami.

Braliście kiedyś udział w jakimś szkoleniu przez Internet? A w „stacjonarnym”? Jak je oceniacie? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułEuropejski Fundusz Społeczny – co to, cele, zadania
Następny artykułSzkolenia z ekonomii społecznej – czy warto?

Małgorzata Łyczak - absolwentka politologii Uniwersytetu Opolskiego. Interesuje się dobrą literaturą (szczególnie reportażem), turystyką, polityką, teorią interpretacjonizmu, zarządzaniem projektami oraz zagadnieniami, związanymi z funkcjonowaniem Unii Europejskiej.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Jestem osobą, która lubi się uczyć i poszerzać swoją wiedzę o otaczającej rzeczywistości. W dobie XXI wieku pojawiło się wiele nowych możliwości oraz narzędzi, dzięki którym z powodzeniem można się uczyć. Wydaje mi się, że niezwykle ważne jest to, w jaki sposób przekazuje się wiedzę. Powinno się to robić w sposób ciekawy, jasny i przejrzysty, z wykorzystywaniem aktywnych metod.

Cieszę się każdą chwilą mojego życia, ponieważ z każdą nową informacją wzrasta we mnie poczucie jego wyjątkowości oraz niepowtarzalności.

Lubię poznawać nowych ludzi, piękne miejsce i ... klasztory cysterskie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here