Do zalet tej nowoczesnej metody kształcenia należą elastyczność czasowa, czyli możliwość samodzielnego decydowania o czasie i częstotliowości uczenia się. W przypadku osób mających problem z zarządzaniem własnym czasem, samodyscypliną czy systematycznością cecha ta może stać się wadą tej metodyki. Firmy zajmujące się organizowaniem tego typu szkoleń udostępniają coraz więcej narzędzi wspomagających proces zdobywania wiedzy (fora, komunikatory, e-maile, prezentacje multimedialne, gry symulacyjne). Czynnik ten sprawia, że takie zajęcia zyskują na atrakcyjności i efektywności przekazywania wiedzy. Z założenia wymienione wyżej instrumenty mają w jak największym stopniu zastąpić bezpośredni kontakt z trenerem. Nie zawsze sie to udaje. W związku z tym należy zastanowić się nad tym, jaki sposób uczenia się preferujemy: samotną naukę czy uczenie się poprzez bezpośrednią wymianę opinii w grupie lub z prowadzącym zajęcia. Za wyborem takiej formy przemawiają niewątpliwie koszty finansowe e-szkoleń. W praktyce dla uczestnika są one tańsze mniej lub często bezpłatne w porównaniu z klasycznymi zajęciami. Poza tym nie wiążą się one z dojazdem, korzystaniem z noclegów czy dodatkowym wyżywieniem.
E-learning przynosi największe korzyści, gdy zostaje on połączony w tradycyjnym sposobem przeprowadzenia szkoleń. Jest model mieszany nazywany blended-learning. Wydaje się, że ta forma kształcenia w największym stopniu odpowiada na potrzeby osób, biorących udział w zajęciach. Z jednej strony zostaje zapewniony bezpośredni kontakt z pozostałymi uczestnikami i nauczycielem. Z drugiej można wykorzystując nowoczesne narzędzia i metody uczyć się samodzielnie. Również motywacja utrzymuje się wówczas na odpowiednim poziomie, ponieważ zachowane są odpowiednie proporcje pomiędzy wyżej wymienionymi elementami.
Braliście kiedyś udział w jakimś szkoleniu przez Internet? A w „stacjonarnym”? Jak je oceniacie? Podzielcie się opiniami.