Obecnie ramy funkcjonowania EFS wyznaczają następujące dokumenty: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 lipca 1999 roku w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego (1784/1999/WE) oraz Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 czerwca 1999 roku wprowadzające ogólne przepisy dotyczące Funduszy Strukturalnych (1260/99/WE).

W swoich działaniach EFS dąży do poprawy zatrudnialności, czyli zwiększenia szans obywateli państw członkowskich Unii na znalezienie pracy, a następnie utrzymanie jej. Szczególną uwagę zwraca się również na rozwój przedsiębiorczości w kontekście ułatwiania warunków zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej. Kolejnym elementem polityki zatrudnienia jest poprawa zdolności adaptacyjnych przedsiębiorstw i pracowników. W praktyce realizacja tych postulatów przekłada się na tworzenie nowych miejsc pracy oraz uelastycznienie tego rynku. Mocno akcentowanym celem jest również dbałość o zapewnienie równości kobiet i mężczyzn w ramach dostępu do rynku pracy.

Te programowe założenia te przekładane są na konkretne przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Inicjatywy te realizowane są na trzech poziomach. Pierwszy z nich skierowanych jest do określonych grup zawodowych (m, in. ułatwianie wejścia na rynek pracy, przekwalifikowanie, ustawiczna edukacja). Dotyczy to szczególnie tych, które są zagrożone bezrobociem. Na drugim poziomie mamy do czynienia ze analizowaniem otoczenia i wprowadzaniem zmian do szeroko rozumianego systemu społeczno-gospodarczego. Na trzecim poziomie podejmowane są próby zmiany świadomości społecznej, jeśli chodzi o kształtowanie rynku pracy i zachodzące na nim zmiany. Reasumując, EFS zakłada, że politykę zatrudnienia należy realizować w sposób całościowy, czyli taki, który stara się wprowadzać jak najwięcej rozwiązań, mogących poprawić sytuację na rynku pracy.

Realizacja założeń EFS obejmuje również uwzględnianie takich kwestii jak: rozwój lokalny, równość szans, rozwój społeczeństwa informacyjnego czy wcielanie w życie idei zrównoważonego rozwoju.

Co myślicie o EFS? Spełnia swoją rolą? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCertyfikat ECDL – co to jest, co daje?
Następny artykułSzkolenia e-learningowe – wady i zalety, czy warto?

Małgorzata Łyczak - absolwentka politologii Uniwersytetu Opolskiego. Interesuje się dobrą literaturą (szczególnie reportażem), turystyką, polityką, teorią interpretacjonizmu, zarządzaniem projektami oraz zagadnieniami, związanymi z funkcjonowaniem Unii Europejskiej.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Jestem osobą, która lubi się uczyć i poszerzać swoją wiedzę o otaczającej rzeczywistości. W dobie XXI wieku pojawiło się wiele nowych możliwości oraz narzędzi, dzięki którym z powodzeniem można się uczyć. Wydaje mi się, że niezwykle ważne jest to, w jaki sposób przekazuje się wiedzę. Powinno się to robić w sposób ciekawy, jasny i przejrzysty, z wykorzystywaniem aktywnych metod.

Cieszę się każdą chwilą mojego życia, ponieważ z każdą nową informacją wzrasta we mnie poczucie jego wyjątkowości oraz niepowtarzalności.

Lubię poznawać nowych ludzi, piękne miejsce i ... klasztory cysterskie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here