Podczas takich szkoleń, ważny jest aspekt wzmocnienia umiejętności komunikacyjnych w sytuacjach zadaniowych. Podczas zbierania informacji, ich analizy i przygotowania do dalszego przekazu, bardzo istotna jest zdolność do precyzyjnego budowania komunikatów, tak, by uniknąć możliwych błędów w interpretacji przez odbiorcę. Wbrew odczuciom wielu „szefów”, kłopoty w rozumieniu wydawanych poleceń są bardzo często wynikiem błędu nadawcy, a nie odbiorcy. W zakresie zagadnień komunikacyjnych i oceny pracowników porusza się też tematykę konstruowania wartościowej informacji zwrotnej. Podobnie, obszarem wartym omówienia podczas szkoleń technik zarządzania są sprawy związane z zarządzaniem konfliktem, radzeniem sobie z jego przebiegiem, umiejętnością łagodzenia i występowania w roli mediatora pomiędzy skłóconymi stronami.

Ważnym elementem szkoleń podejmujących tematykę zarządzania personelem są części poświęcone na zapoznawanie uczestników z technikami delegowania obowiązków i uprawnień. Tu warto zwrócić uwagę na fakt, że zarządzanie przez delegowanie jest bardzo efektywna techniką pracy, pod warunkiem, że ogranicza się ją do zadań i uprawnień omijających wymiar strategiczny. Podczas takich szkoleń możemy też spotkać się z technikami zarządzania czasem – wartościowym narzędziem organizacyjnym oraz mającym znaczny wpływ na efektywność pracy (o ile techniki te są umiejętnie stosowane). Podobnie ważką kwestią jest zdolność do definiowania celów pracy swojej i zespołów oraz motywowania pracowników.

Dobrze by spotkania tego typu odbywały się w formacie warsztatowym. Szkolenia technik zarządzania opierają się na łączeniu wiedzy teoretycznej z usprawnianiem kompetencji miękkich, stąd ważny jest aspekt praktycznych ćwiczeń. W tej materii świetnie sprawdzają metody gry ról w połączeniu z analizą przypadku. Takie gry pozwalają osobom szkolonym wczuć się w określone sytuacje, dając jednocześnie możliwość ćwiczenia i oceny swoich słabych oraz mocnych stron zdolności zarządzania.

Braliście kiedyś udział w jakimś szkoleniu? Czego dotyczyło i czy uważacie, że było przydatne? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCzy opłaca się szkolić pracowników?
Następny artykułSzkolenie z technik mediacyjnych – jak wygląda?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here