Uda cię nawiązać dobry kontakt z uczestnikami szkolenia, gdy:
– będziesz wykorzystywał swoje doświadczenia z poprzednich zajęć oraz warsztatów, które wcześniej prowadziłeś – istnieje duże prawdopodobieństwo, ze uda Ci sie znaleźć kilka uniwersalnych (wyłącznie twoich) sposób nawiązywania kontaktów z uczestnikami;
– okazujesz uczestnikom szacunek;
– posługujesz się jak najbardziej zrozumiałym dla nich językiem – np., gdy prowadzisz kurs komputerowy dla seniorów, nie używaj skomplikowanych, informatycznych zwrotów;
– będziesz uważnym obserwatorem – dotyczy to zarówno relacji pomiędzy tobą a słuchaczami, jak i tych pomiędzy uczestnikami kursu. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że uda ci się dostrzec te sytuacje i elementy, które utrudniają kontakt;
– będziesz asertywny w sensie okazywania chęci nawiązania kontaktu z uczestnikami zajęć i otwarcia się na wymianę przekazywania doświadczeń – pamiętaj, że ty również możesz się od nich czegoś nauczyć;
– będziesz się zachowywał w sposób naturalny – ludzie intuicyjnie wyczuwają to, co jest sztuczne w zachowaniu drugiego człowieka. Pamiętaj, że twoje ciało podświadomie wysyła wówczas sygnały, które zaprzeczają np. temu, co mówisz;
– pamiętaj o sile pierwszego wrażenia, ponieważ w dużym stopniu ma ono wpływ na nawiązywanie relacji interpersonalnych;
– postaraj się zapamiętać imiona uczestników;
– nie będziesz stwarzał dystansu pomiędzy swoją osoba a uczestnikami zajęć – np. podczas przerw kawowych podchodź do uczestników i spróbuj dowiedzieć się czegoś na ich temat. W trakcie, gdy pracują w grupach podchodź do każdej z nich.
A jaka jest Wasza opinia na ten temat? Macie inne sugestie i wskazówki? Podzielcie się nimi!