Suche pastele w pałeczkach (ja używam Rembrandta)
Papier do pasteli, np. Fabriano Pastele w ołówku do detali; wystarczą czarna, biała, ruda i brązowa
Ołówek
Fixatywa do utrwalenia pracy
Patrząc na obraz wykonujemy prosty szkic ołówkiem, na początku zaznaczmy główne bryły, kierunki ułożenia rąk oraz kontur skrzydeł. Delikatnie przejdźmy do wyprowadzenia z otrzymanych brył bardziej płynnego rysunku anioła, jednakbez używania światłocienia. Jeśli chcemy, możemy od razu szkicować suchą pastelą, ja jednak robiłam to używając ołówka HB.
Rys. Olga Młodawska
Na tak wykonany szkic nanosimy pastelę o lekko łososiowym kolorze, rozcieramy ją na ciele naszego Aniołka, a przy użyciu brązowej pasteli w ołówku delikatnie rysujemy kształty, powtarzając rysunek ołówkowego szkicu.
Zaczynamy modelunek bryły ciała Anioła, robimy to od najciemniejszych miejsc, zastosujmy pastelę w kolorze brązu, zauważmy miejsce po prawej stronie, pod ręką Anioła, połóżmy tam grubszą warstwę pasteli, tak samo uczyńmy w miejscu znajdującym się pod łokciem i wzdłuż całej lewej linii tułowia. Nieco z lewej strony od środka brzucha nałóżmy plamę kremowej pasteli- jest to najjaśniejszy punkt ciała, plamę tą obrysujmy delikatne kolorem wpadającym w pomarańcz. Zacznijmy rozcieraćciemną pastelę wychodząc od zewnętrznych krawędzi tułowia ku środkowi, dokładnie patrzmy jak rozkładają się cienie. Teraz zróbmy płynne przejście rozcierając pastelę kremową i pomarańczową i łącząc ją z ciemniejszym kolorem po bokach.Modelujmy w ten sposób tułów i ręce, następnie zajmijmy się szyją i twarzą aniołka, również stopniowo nakładając plamy ciemne i jasne pasteli, zwróćmy uwagę jak światło rozkłada się na rękach. Pamiętajmy, że na tym etapie pracy operując jaśniejszymii ciemniejszymi kolorami modelujemy bryły. Przypatrzmy się jak światło kładzie się w okolicach łokci. Używając takiego rozcieranego modelunku starajmy się uzyskać efekt trójwymiarowości.
Zacznijmy jednocześnie formowanie skrzydeł, zaznaczmy kształty piór podkreślmy najciemniejsze miejsca używając granatowego koloru. Obraz powinien powstawać całościowo, dlatego zajmijmy się również tłem i włosami. Suche pastele obsypują się, dlatego należy uważać aby ciemny kolor tła nie pobrudził nam kolorów ciała Aniołai skrzydeł. Co pewien czas utrwalajmy pastele spryskując obraz fixatywą. Włosy również modelujmy jako całe pukle i płaszczyzny.
Gdy wykonamy „podmalówkę” rozcierając suche pastele i zaznaczając modelunek światłocieniowy brył z których składa się ciało Aniołk,a przejdźmy do bardziej szczegółowego opracowania. Wprawdzie niektórzy zostawiają rysunek w takiej formie, podkreślając już tylko kontury, ja jednak nakładam zawsze dodatkową warstwę kreskowań. Daje to możliwość położenia obok siebie cieniutkich linii różnych kolorów, przez co rysunek zyskuje dodatkową świetlistość.
Rys. Olga Młodawska
Skupmy się na twarzy Aniołka, narysujmy czarną pastelą w ołówku jej najciemniejszy punkt – oczy. Później możemy dodać na te ciemne plamy delikatną obwódkę z granatowych kreseczek, podkreślić spojrzenie malując bielą białko oczu. Zwróćmy uwagę na pucułowate policzki Anioła, podkreślmy ich krągłość delikatnym kreskowaniem pomarańczowej i czerwonej pasteli. Kreski stawiajmy tak aby podkreślić krągłość policzków. Użyte teraz kolory naniesione na wcześniejszą „roztartą” warstwę uwydatnią rumieniec. W ten sposób wyprowadzamy detale, pamiętajmy też aby na skrzydła wprowadzić gdzieniegdzie plamki bądź delikatne kreskowanie z cieplejszych kolorów, tak aby optycznienieco scalić ze sobą ciepłe barwy ciała i zimną kolorystykę skrzydeł. Na końcu dorysujmy pojedyncze włosy na głowie Anioła. Jeśli chcemy podkreślić kontur np. rąk możemy poprowadzić dłuższe, zamaszyste linie pastelą o nieco ciemniej niż ich wypełnienie barwie, nie używajmy jednak nazbyt ciemnych i kontrastowych kolorów. Całość utrwalmy fixatywą i pamiętajmy, że wykonane suchą pastelą obrazy należy oprawić w szklaną antyramę.
Rys. Olga Młodawska
Jak długo malujecie? Co najczęściej? Jesteście zadowoleni z efektów? Dajcie znać.