Podany wyżej przykład jest tylko jednym z wielu. Eventy mogą dotyczyć bardzo wielu rożnych dziedzin. Dzielimy je na wiele kategorii. Kulturalne, rozrywkowe, sportowe, przygodowe, wyjazdowe. Celem eventu jest zarówno integracja na przykład pracowników firmy, czy wielbicieli Gwiezdnych Wojen, ale także edukacja, propagowanie idei, czy kształtowanie wizerunku marki. Event marketing zajmuje się tym ostatnim celem, choć to też nie do końca jedyne jego przeznaczenie.
Event marketing to zarządzania procesami rynkowymi poprzez wydarzenia. Mówiąc prościej wpływanie na rynek poprzez oferowanie ludziom imprez. Połączenie oferty zakupu chleba i obejrzenia igrzysk. Może to mało pochlebna opinia, ale te dwie rzeczy na rynek wpływają jak balsam na suchą skórę. Ludzie są byli i będą istotami społecznymi. Do szczęścia potrzeba im obcowania z innymi ludźmi. Masowe imprezy cieszące się dużą popularnością, są tego najlepszym dowodem. Organizujemy Eventy od czasów kamienia łupanego, przez starożytność, średniowieczne jarmarki, po obecne festyny i koncerty rockowe. Poza ewidentnym celem jakim jest rozrywka, eventy pełnią ważną rolę komunikacyjną. Specjaliści od marketingu dostrzegli wartość wydarzeń i zaczęli dostosowywać ją do potrzeb biznesu. Ludzie organizują imprezy odkąd zaczęli się ze sobą porozumiewać. Organizacja imprezy czy to samodzielnie czy wspólnie z partnerami biznesowymi do idealny sposób zareklamowania się, budowania marki, zbierania kontaktów biznesowych, budowania pozytywnego PR-u. Sposób na przekonanie do siebie konsumenta.
Aby przygotować event, który będzie cieszył się popularnością i przyniesie oczekiwany przez nas skutek, potrzeba pracy trzech grup ludzi. Pierwszą z nich są organizatorzy, drugą firma mająca miejsce eventowe, trzecią zaś podwykonawcy. Organizatorami całego przedsięwzięcia są przede wszystkim wyspecjalizowane agencje eventowe, działy eventowe w agencjach reklamowych i Public relations czy domach mediowych, a także pracownicy działów organizacji wydarzeń w korporacjach. Wystarczy przedstawić im wstępny pomysł i podać sumę jaka chcemy wydać, a oni w doskonały sposób przygotują dla nas całe wydarzenie.
Uwaga!
Z dbałością o najdrobniejsze szczegóły o jakich nawet nie mamy pojęcia, jak visual marketing, czy casting na hostessy. Druga grupa ludzi to podmioty gospodarcze reprezentujące miejsca, w których organizuje się eventy. Zatrudniając profesjonalna firmę eventowa, nie będziemy musieli osobiście zawracać sobie głowy kontaktem z nimi. Wynajęciem obiektu sportowego, hotelu restauracji, galerii sztuki, kina, teatru sali konferencyjnej czy koncertowej zajmą się organizatorzy. Będą oni również prowadzić rozmowy z zarządcami przestrzenią miejską, zarządcami dróg parków czy innych miejsc w jakich chcemy nasz event przygotować.
Ostatnią grupa ludzi pracującą nad przygotowaniem eventu są podwykonawcy. Aby realizacja wydarzenia przebiegała zgodnie z planami potrzebny jest cały sztab ludzi. Pracownicy cateringu i agencji ochrony, firm transportowych, artyści, ankieterzy, hostessy, prelegenci, naglośnieniowcy, oświetleniowcy, pirotechnicy, nasi pracownicy oddelegowani do reprezentowania firmy, kwiaciarnie, lodziarnie i cała masa innych w zależności od rodzaju imprezy. Jedynie firmy posiadające duże zaplecze finansowe, stać na przygotowanie eventów we własnym zakresie. Często jedną imprezę przygotowuje kilka, lub kilkanaście firm działających w podobnym obszarze. Pozwala to na podział kosztów, daje również spore możliwości w nawiązaniu ciekawych kontaktów biznesowych. Nie jest także niczym nienaturalnym chwilowe pojednanie konkurentów, w celu przygotowania wspólnie takiego przedsięwzięcia. Ostatecznie zyski marketingowe płynące z eventów są na tyle duże że chwilowo przysłaniają konkurentom wspólną niechęć.
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.