Najczęściej chodzi po prostu o to, by tzw. sponsorzy mogli zdobyć dostęp do nowych współpracowników dla swojego biznesu. Wychodzą oni z założenia, że osoba potencjalnie zainteresowana pracą w marketingu sieciowym chętniej przyłączy się do danej firmy, jeśli w jakiś sposób będzie już znała swojego mentora. Z punktu widzenia psychologii jest to zupełnie słuszny chwyt. Kim więc jest ten sponsor? W praktyce MLM sponsor to ktoś, kto wprowadza do struktury nowego członka, udziela mu porad, uczy jak działać, czyli po prostu mentor. Oczywiście nie jest to działanie bezinteresowne. Marketing wielopoziomowy to rodzaj strategii marketingowej i dystrybucji, opierającej się na bezpośredniej sprzedaży produktów lub usług. Dochody osób należących do tej struktury nie są generowane jedynie na podstawie marży z produktów, ale również z innych źródeł, w zależności od planu marketingowego, jaki wyznaczyła dana firma. Co więcej, w takich sieciowych strukturach otrzymuje się wynagrodzenie za własną sprzedaż oraz za sprzedaż, którą wygenerowali rekomendowani przez nas pracownicy. Reasumując, im więcej osób wprowadzimy do firmy i im większy zysk oni wytworzą, tym większa będzie nasza premia. Stąd właśnie bierze się tak duża aktywność sponsorów w internecie. Obok tradycyjnych kontaktów, traktują oni to medium jako źródło pozyskiwania współpracowników.

Uwaga!

Ważne jest jednak, by nie utożsamiać MLM ze sprzedażą bezpośrednią, marketing wielopoziomowy to jeden z typów sprzedaży bezpośredniej, nie jej synonim. Strategia polega na ominięciu tradycyjnych dystrybutorów i standardowo pojmowanej reklamy. Sprzedaż odbywa się poprzez osoby będące członkami struktury firmy działającej wg MLM, klientów zdobywa się dzięki temu, że kupujący polecają swoim znajomym produkty, a sprzedawcom dostarczają kontakty do potencjalnie zainteresowanych odbiorców.

Pionierem tej metody jest Amway, który według schematu MLM działa już od końca lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Coraz więcej firm jest zainteresowanych tego rodzaju działalnością. Osoby propagujące marketing sieciowy podkreślają, że poza schematem struktury o kształcie piramidy (stosowanym w większości organizacji) prawdziwy MLM nie jest tożsamy z piramidami finansowymi (strukturami finansowymi). Tu sprzedaje się konkretny produkt, a nie jedynie werbuje kolejnych uczestników przedsięwzięcia.

Osobom zainteresowanym marketingiem sieciowym i szukającym odpowiedniej dla siebie firmy warto polecić Network magazyn. Na internetowych stronach tego wydawnictwa znajdą listy rzetelnych i nierzetelnych firm, które można się spotkać w tej branży.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł„Tajemniczy klient” – kto to, jak nim zostać?
Następny artykułMarketing mix – informacje

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here