Pierwszym z czwórki P jest sam produkt (product). Produkt charakteryzuje się zmiennymi takimi jak jego cechy parametry techniczne, wzór i rozmiary. Każdy towar ma też jakąś formę opakowania i swoją markę. Produkty występują również w określonym asortymencie i mają swoją jakość. W zależności o rodzaju artykułu, do niektórych przypisana jest gwarancja i serwis. Następne P to cena (price). Cenę określają następujące zmienne: cena katalogowa, zniżki, rabaty, ulgi, okres płatności, warunki kredytu. Trzecie P, czyli dystrybucja (place/distribution), na którą składają się kanały dystrybucji, zasięg terytorialny, oferowany asortyment, lokalizacja, zapasy i transport. Ostatnim czynnikiem wchodzącym w skład marketing mixu według koncepcji 4P jest promocja (promotion), a jej zmienne to: promocja sprzedaży, reklama, personel handlowy, public relations i marketing bezpośredni.

Uwaga!

Wszystkie te czynniki mogą przybierać różne formy, w zależności od doboru rodzaju i poziomu wybranych zmiennych. Ich zaplanowany zestaw nazywa się właśnie marketingiem mix dla danego produktu. Istotę tej koncepcji świetnie oddaje porównanie, które wskazali twórcy idei marketingu mix. Opisali go jako mieszanie składników w obrębie jakiegoś przepisu. Składniki te (zmienne P) mogą być dozowane zgodnie z ustaloną już wcześniej recepturą. Mogą też być mieszane w różnych ilościach i odmianach, co powoduje, że efekt jest odmienny za każdym razem, dopasowany do bieżących potrzeb.

Ze względu na znaczącą liczbę dostępnych zmiennych i ich poziomów, marketing mix może osiągać setki, jeśli nie tysiące kombinacji dla każdego produktu, na każdym rynku docelowym. Planując określoną strategię marketing mix należy pamiętać, że tylko niektóre z jej elementów podlegają płynnej możliwości modyfikacji (np. cena), inne nie są łatwe do szybkiej zmiany (np. sieć dystrybucji).

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułMarketing wielopoziomowy – informacje
Następny artykułWywiad behawioralny – co to jest?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here