Pierwszym z czwórki P jest sam produkt (product). Produkt charakteryzuje się zmiennymi takimi jak jego cechy parametry techniczne, wzór i rozmiary. Każdy towar ma też jakąś formę opakowania i swoją markę. Produkty występują również w określonym asortymencie i mają swoją jakość. W zależności o rodzaju artykułu, do niektórych przypisana jest gwarancja i serwis. Następne P to cena (price). Cenę określają następujące zmienne: cena katalogowa, zniżki, rabaty, ulgi, okres płatności, warunki kredytu. Trzecie P, czyli dystrybucja (place/distribution), na którą składają się kanały dystrybucji, zasięg terytorialny, oferowany asortyment, lokalizacja, zapasy i transport. Ostatnim czynnikiem wchodzącym w skład marketing mixu według koncepcji 4P jest promocja (promotion), a jej zmienne to: promocja sprzedaży, reklama, personel handlowy, public relations i marketing bezpośredni.
Uwaga!
Wszystkie te czynniki mogą przybierać różne formy, w zależności od doboru rodzaju i poziomu wybranych zmiennych. Ich zaplanowany zestaw nazywa się właśnie marketingiem mix dla danego produktu. Istotę tej koncepcji świetnie oddaje porównanie, które wskazali twórcy idei marketingu mix. Opisali go jako mieszanie składników w obrębie jakiegoś przepisu. Składniki te (zmienne P) mogą być dozowane zgodnie z ustaloną już wcześniej recepturą. Mogą też być mieszane w różnych ilościach i odmianach, co powoduje, że efekt jest odmienny za każdym razem, dopasowany do bieżących potrzeb.
Ze względu na znaczącą liczbę dostępnych zmiennych i ich poziomów, marketing mix może osiągać setki, jeśli nie tysiące kombinacji dla każdego produktu, na każdym rynku docelowym. Planując określoną strategię marketing mix należy pamiętać, że tylko niektóre z jej elementów podlegają płynnej możliwości modyfikacji (np. cena), inne nie są łatwe do szybkiej zmiany (np. sieć dystrybucji).
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.