Przejawia się ona w koloryzowaniu swoich cech i podawaniu nieprawdziwych schematów zachowań w odpowiedzi na pytania o hipotetyczne sytuacje oraz o sposoby reakcji na nie. Wywiad behawioralny zakłada zadawanie pytań o zdarzenia krytyczne, które faktycznie miały miejsce w życiu aplikanta. Podczas takiej rozmowy prosi się go o szczegółowy opis sytuacji i swoich zachowań podczas tych zajść. Duża liczba drobiazgowych informacji, o jakie zwraca się rekrutujący, ma zapobiegać możliwości fałszowania odpowiedzi i próbom poprawiania swojego wizerunku. Podczas takich wywiadów stosuje się wiele pytań opartych na znanej formule sześciu: „Co?”, „Kiedy?”, „Gdzie?”, „Dlaczego?”, „Kto?”, „Jak?”.

Skuteczność wywiadu i rzetelność uzyskanych z niego wniosków wzrasta wraz z poziomem jego ustrukturyzowania. Dlatego też przed zastosowaniem wywiadu behawioralnego należy odpowiednio przygotować jego treść. Oczywiście nie wszystkie elementy są możliwe do przewidzenia, a rozmowy z kandydatami potrafią przybrać niekiedy zaskakujący obrót. Niemniej podstawą jest, by pytania, które chcemy zadać, rzeczywiście odpowiadały temu, czego chcemy się dowiedzieć. Podstawowym elementem, o jaki należy zadbać, jest stworzenie lub zdobycie profilu kompetencyjnego dla stanowiska, na które odbywa się rekrutacja. Dopiero w oparciu o tę informację możemy ustalić, które sytuacje z życia zawodowego aplikanta będą dla nas interesujące. W odniesieniu do ważnych dla stanowiska kompetencji, prosimy kandydata o przedstawienie nam realnych epizodów z jego kariery i dopytujemy o szczegóły tych sytuacji oraz ich przebiegu, i efektów, które przyniosły konkretne zachowania. Wartościowe są opisy zarówno tych sytuacji, które zakończyły się porażką, jak i tych uwieńczonych sukcesem. Dobrze jest, gdy podczas takiej rozmowy obecnych jest dwóch rekruterów. Pozwala to na głębszą analizę treści oraz sygnałów niewerbalnych, jakie wysyła aplikant.

Uwaga!

Warto wspomnieć, że wywiad behawioralny może być stosowany jako samodzielna część procesu selekcji lub stanowić jedną z metod wchodzących w skład kompleksowego assessment centre.

Byliście kiedyś poddawani wywiadowi behawioralnemu? Jak Wam poszło?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułMarketing mix – informacje
Następny artykułAssessment center – jak zorganizować?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here