Jej stosowanie jest zasadne wszędzie tam, gdzie do efektywnego wykonywania pracy niezbędne są zespoły umiejętności, nie tylko wiedza teoretyczna. Tak więc sprawdzi się dobrze zarówno przy obsadzaniu wakatów kierowniczych, jak i specjalistycznych, o ile wymagają one szerokiego zakresu zadań realizowanego przy konieczności komunikacji z wieloma osobami. W praktyce, z uwagi na relatywnie wysokie koszty jej użycia, najczęściej wybierana jest przy naborach na stanowiska menedżerskie średniego szczebla.

Uwaga!

Na czym dokładnie polega assessment center i w jaki sposób się odbywa? Procedurę zastosowania metody assessment center rozpoczyna się od określenia celu, jakiemu ma ona służyć. Następnie definiuje się grupę uczestników. W przypadku rekrutacji zewnętrznych (poszukiwań kandydatów z zewnątrz firmy) są to zazwyczaj osoby, które pozytywnie przeszły wstępną weryfikację dokumentów aplikacyjnych i rozmowę kwalifikacyjną. Jeśli rekrutacja odbywa się na poziomie wewnętrznym, dotyczy ona pracowników wyznaczonych jako kandydaci do awansu na określone stanowisko. W takich przypadkach metoda nazywana jest development center i jej celem jest odpowiednie wykreowanie ścieżek rozwoju kadr.

Najważniejszym elementem projektowania AS jest opisanie kompetencji, które są kluczowe dla realizacji zadań wynikających z obsadzanego stanowiska. To właśnie na ich podstawie ustala się zestaw zadań adekwatnych do zdiagnozowania poziomu oczekiwanych zdolności. Zadania w ramach AS mają najczęściej charakter symulacyjny, co sprzyja ujawnianiu faktycznych zdolności pracowników w praktyce działania. Mogą być również stosowane testy psychologiczne, wywiady kompetencyjne czy też zadania oparte na współpracy grupowej. Kolejnym etapem jest stworzenie zespołu asesorów. Osoby te odpowiadają za obserwację uczestników realizujących zadania w ramach assessment center i sporządzanie wynikających z tych badań wniosków. Po przeprowadzeniu AS następuje przygotowanie raportów, które zawierają konkluzje oparte na zestawieniu wyników obserwacji z oczekiwaniami wobec kandydatów. Informacje płynące z asssessment center mogą zostać udostępnione uczestnikom w wersji grupowej lub indywidualnej.

Czy podane w artykule informacje okazały się użyteczne? Zapraszam do wypowiadania się.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułWywiad behawioralny – co to jest?
Następny artykułAssessment center – informacje

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here