Myśląc o biznesie w tych kategoriach, musimy uświadomić sobie, że jedna potrzeba konsumenta może zostać zaspokojona rożnymi produktami. Ale jeden produkt, może zaspokajać różne potrzeby. Takie rozumowanie, rodzi istotne konsekwencje dla sposobu kształtowania działalności gospodarczej na rynku. Działanie na rzecz kogoś, zamiast działanie na rzecz wszystkich, stwarza firmie bardzo duże szanse i możliwości. Nie tylko lepszego dostosowania się do klienta, ale także ułatwienia, w opracowaniu programu działania na rynku. Aby prowadzenie działalności gospodarczej było efektywne, produkcja powinna być dostosowana do potrzeb ściśle określonego segmentu. Skierowana do konkretnego nabywcy. Lepiej więc stworzyć kilka produktów dla kilku segmentów, niż jeden dla wszystkich. Dlaczego sieci telefonii komórkowej mają kilkanaście różnych taryf? Ponieważ dostosowują się do rożnych grup nabywców. Dlaczego producenci nabiału produkują jogurty truskawkowe i agrestowe z limonką? Niewiele osób lubi agrest i limonkę, ale dostosowanie się do tej nielicznej grupy, która lubi niesie pozytywne efekty nie tylko sprzedażowe.
Istotą orientacji marketingowej, jest zadanie sobie pytania jak zdobyć i utrzymać rynek zbytu, który zapewni mi przychody i możliwości rozwoju. Podstawową zasada jest stawianie rynku w centrum zainteresowania. Jest to ściśle związane z określeniem klienta docelowego. Koncentracja na kliencie, polegająca na stałym zabieganiu o jego względy. Podnoszenie satysfakcji klienta z produktu czy usługi. Odbywać się może za pomocą ciągłego monitowania rynku. Musimy również koordynować zadania marketingowe, nie tylko zewnętrzne. Zatrudniać odpowiednich pracowników, szkolić, motywować tak, aby oni również działali z przekonaniem i korzyścią dla klienta. Wpojenie pracownikowi zasady, że to dzięki klientowi firma żyje, a co za tym idzie on ma pracę, to podstawa. Ostatnia zasada to oczywiście rentowność. Wprowadzane przez nas rozwiązania powinny zaspokajać potrzeby klientów w taki sposób, aby przynosiły firmie realne korzyści, a nie straty.
Orientacja marketingowa, jest pojęciem stosowanym obok produkcyjnej i sprzedażowej. Produkcyjna nastawiona jest na wszystkich, ukierunkowana na proces wytwarzania i produkt. Jest skuteczna, w przypadku nadwyżki popytu nad podażą. Rentowność generowana jest poprzez produkcję masową, obniżenie kosztów i cen. W orientacji marketingowej poza skupianiem się na kimś a nie na wszystkich, zyskowność generowana jest poprzez zaspokajanie potrzeb. Orientacja sprzedażowa zbliża się do marketingowej. Odpowiada na pytanie jak sprzedać to, co firma wytwarza. Skupia się na reklamie promocji, dodatkowych usługach. Rożni się od marketingowej tym, że sprzedaż koncentruje się na potrzebach sprzedającego a nie nabywcy. Obiera perspektywę od wewnątrz do zewnątrz czyli z linii produkcyjnej do klienta. Orientacja marketingowa odwraca ten system. Punktem wyjścia jest najpierw szczegółowe zbadanie rynku, dopiero potem tworzenie czy modyfikowanie produktu.
Uwaga!
Jest to więc sposób myślenia, filozofia firmy, stawiająca sobie za punkt wyjścia i cel zadowolenie odbiorcy. Nie musi ono oznaczać charytatywnego rozdawania produktów klientowi, dla ukorzenia się przed jego potrzebami. Zrozumienie że podejmowanie działań na korzyść klienta przynosi profity, to zrozumienie, na której ulicy leży pieniądz.
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.