Zasady odpowiadania na posunięcia konkurentów lub także wyprzedzające ich „atak” można ująć pewien schemat postępowania, mający zastosowanie w niemal każdej sytuacji. W obecnych czasach, w których ze względu na m.in. globalizację mamy do czynienia z nasileniem konkurencji, planowanie działań wobec rywali rynkowych powinno być jeszcze staranniejsze i bardziej przemyślane. Jak przygotować się do podjęcia działań wobec konkurentów? Przedstawiamy kluczowe zagadnienia.

Byle nie zostać w tyle!

Walka konkurencyjna niekiedy przybiera mało subtelne formy. Można sobie zatem pozwolić na porównanie jej do walki o przetrwanie. Jeżeli na rynku robi się zbyt „ciasno” i wszystko wskazuje na to, że dla którejś z firm nie ma już na nim miejsca, postaraj się, aby nie być najsłabszym. Pamiętaj, że nie musisz być liderem by przetrwać na rynku. Wystarczy nie być tym ostatnim!

Znajdź swoje miejsce!

Warto zdać sobie sprawę z pewnej kwestii. Niemal na każdym rynku jest miejsce dla wielu przedsiębiorstw. Zasadniczo, im większa różnorodność między nimi w zakresie oferowanych produktów / usług, obsługiwanych segmentów, pozyskiwanych klientów, tym większa przestrzeń rynkowa. Każde przedsiębiorstwo, które modyfikuje i różnicuje pod pewnym względem ofertę, o ile nie znajdą się naśladowcy, wytworzy sobie dodatkową przestrzeń rynkową, na której zajmie czołową pozycję. Dodatkowo w takiej sytuacji zmniejszy się nasilenie rywalizacji, gdyż przedsiębiorstwa mając własne przestrzenie działania nie będą miały potrzeby „zwalczać konkurentów”.

Nie lekceważ konkurentów potencjalnych i substytucyjnych!

Czasem kierujemy się złudnym przekonaniem, że zagrożeniem dla nas są tylko te przedsiębiorstwa, które działają na tym samym rynku i oferują podobne produkty. Tymczasem technika i technologie stale się rozwijają i nie można ignorować faktu, że przedsiębiorstwa nie stanowiące dotychczas konkurencji mogą się nią stać właśnie poprzez ich wykorzystanie.

Ponadto, jak wiadomo, w wyniku globalizacji ujednolicają się gusta i potrzeby odbiorców na całym świecie. Łatwo rozprzestrzeniają się także nowe trendy i nie jest wykluczone, że te same potrzeby będzie można zaspokajać w odmienny niż dotychczas sposób. Uważaj, bo ten sposób nie brane pod uwagę przedsiębiorstwo może z konkurenta substytucyjnego stać się bezpośrednim!

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here