Jeśli szukasz pomysłu, odpowiedz sobie na każde z kolejnych pytań. Ale nie w myślach. Weź kartkę i wszystkie odpowiedzi zapisuj. Odpowiadaj szczerze i po namyśle.

Podstawową rzeczą jest dobre rozpoznanie swoich możliwości osobistych. Odpowiedz sobie więc kolejno na wszystkie poniższe pytania:

1) Co umiem?
2) Co już robiłem?
3) Jakie mam wykształcenie?
4) Jakie mam predyspozycje?
5) W czym jestem dobry?
6) Jakie mam doświadczenie?
7) W jakim zawodzie dobrze się czuję?
8) I wreszcie: Co chciałbym robić w przyszłości?

Z tego, co znalazło się na kartce można stworzyć pierwszy pomysł na biznes, a może nawet kilka pomysłów. Napisz na kartce powstałe pomysły, a pod nimi odpowiadaj na kolejne pytania weryfikujące.

Pytanie o pomoc: Kogo znam z osób, które mogą mi przy tej działalności pomóc? Jakie instytucje mogą mi pomóc (Urząd Pracy, Unia Europejska…)? Jak oni wszyscy mogą pomóc? Czy dam sobie radę bez nich?

O branże: Jak wyglądają branże, o których myślę? Jak dobrze je znam? Co będzie wyróżniać mnie spośród innych firm z tej branży do tego stopnia, abym miał szansę z nimi konkurować i zdobyć klientów?

O biznes: Czy jest to tak zwana „okazja” na biznes jednorazowy, czy na długofalową działalność? Czy mam już jakieś wstępne deklaracje klientów? Co się stanie, jeśli się nie uda?

O osobowość: Czy radzę sobie z dużym stresem i odpowiedzialnością? Czy łatwo podnoszę się po porażce? Czy jestem racjonalistą i realistą, czy raczej działam entuzjastycznie i bez namysłu? Czy mam wystarczającą siłę przebicia i dar przekonywania? Chodzi mi o pieniądze, czy o zaspokojenie ambicji?

O finanse: Jakie są koszty, które trzeba ponieść co miesiąc, a jakie jednorazowe? Jak szybko będzie pierwszy zysk? Czy stać mnie na to? Czy znam konsekwencje ewentualnej porażki?

Zakładam, że każdy, kto czyta ten tekst, chce coś z niego dla siebie wyciągnąć, czyli że udzielał sobie rzetelnych odpowiedzi na powyższe pytania. Jeśli tak, powinien otrzymać spory materiał do przemyślenia i rozparzenia tych możliwych i tych niemożliwych opcji. W ostatecznym rozrachunku pozostaje więc zadać sobie jeszcze tylko jedno pytanie:

Czy wciąż jestem pewien, że chcę mieć własną firmę?

Uwaga!

To nie jest zabawa psychologiczna z kolorowej gazety z programem TV, która daje rozwiązania i odpowiedzi na każde pytanie, więc nawet jeśli odpowiesz twierdząco, to wcale nie znaczy, że masz szansę na sukces prowadząc własną firmę. Na pewno jednak masz odpowiednią ilość determinacji, by walczyć na tym trudnym polu. Powodzenia!

Chcielibyście założyć własną firmę? Jaki macie pomysł na nią? Czekam na Wasze komentarze.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak często wymieniać olej silnikowy?
Następny artykułPrzekąski na Sylwestra – przepisy

Inga K. Kowalewska – psycholog. Absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (studia psychologiczne o specjalności „Zarządzanie i marketing” oraz studia podyplomowe z zakresu psychologii śledczej). Od 1996 roku prowadzi firmę zajmującą się doradztwem w dziedzinie public relations w sytuacjach kryzysowych oraz organizującą szkolenia wewnętrzne. Klientami firmy są głównie spółki giełdowe.

Jest autorką badania psychologicznego „Poczucie własności jako motywacja do kłamstwa”. Artykuł pt.: „Analiza struktury akcjonariatu”, opisujący wyniki tego badania, opublikowany został w gazecie giełdy Parkiet.

Artykuły naszego specjalisty znajdziesz tutaj:

Analiza struktury akcjonariatu

Porozmawiajmy o tym przy lunchu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here