Niezależnie od tego, jak bardzo zostaliśmy zmuszeni do zwalniania pracowników przez pogarszającą się sytuację gospodarczą możemy zostać uznani za winnych pozbawianiu zatrudnienia. Aby tego uniknąć należy przestrzegać kilku zasad oraz stosować przejrzyste kryteria wyłaniające „kandydatów” do zwolnienia. W jaki sposób dokonywać redukcji zatrudnienia w firmie? Proponujemy najskuteczniejsze rozwiązania.

Kto ma zostać zwolniony?

Decyzja o ostatecznym „rozstaniu się” z pracownikiem jest przykra i trudna. Przykra, ponieważ najczęściej gdyby nie „przymus” w postaci konieczności oszczędzania spowodowany np. kryzysem gospodarczym w kraju, nawet nie przyszłoby nam na myśl zwalnianie pracowników. Trudność tej decyzji wiąże się natomiast z emocjami odchodzących z pracy i koniecznością uwzględnienia szeregu kryteriów, które bierzemy pod uwagę przy decydowaniu o redukcji zatrudnienia.

Dobrze jest gdy uwzględniamy możliwie jak najwięcej kryteriów, gdyż kierowanie się przykładowo tylko ostatnimi wynikami, wydajnością pracownika mogłoby być mylne i spowodować „pozbycie się” wartościowego pracownika, który miał drobne problemy z utrzymaniem efektywności.

Wydajność warto uwzględnić ale łącznie z czynnikami takimi jak: staż pracy (osoby z dłuższym stażem pracy powinny być brane pod uwagę przy zwolnieniach w „drugiej kolejności”), umiejętności niezbędne do wykonywania pracy na danym stanowisku (ich brak może być postawą do zwolnienia), motywacja, zaangażowanie i lojalność wobec firmy (uważaj bo czynniki te trudno jest mierzyć i porównywać!). Ponadto powinniśmy w miarę możliwości zorientować się w sytuacji osobistej pracowników i do zwolnienia (przy uwzględnieniu wcześniej przywołanych kryteriów) wytypować tego spośród nich, który przypuszczalnie lepiej sobie poradzi ze skutkami pozbawienia zatrudnienia.

Jak przekazywać informację o zwolnieniu?

Przy przekazywaniu decyzji o pozbawieniu pracownika zatrudnienia należy kierować się następującymi zasadami:
Przekazywać ją na tyle wcześnie by pracownik mógł się przygotować do tak istotnej zmiany w życiu. Wykażmy się wrażliwością i pozwólmy oswoić się z myślą o utracie pracy.

Zachowajmy profesjonalizm

Przy zwalnianiu pracowników niewskazane są skrajności. Zbyt oschłe i nieczułe „rozmówienie się” ze zwalnianym jest niewskazane, ale również nadmierne rozczulanie się nad nim nie przyniesie dobrych rezultatów. Zachowajmy umiar pamiętając, że nawet utrata pracy to nie „koniec świata”, choć na początku może się nią wydawać.

Udziel wsparcia. Zasługują na pochwałę coraz częściej wykorzystywane programy outsourcingowe. Zastanów się czy i Ty nie mógłbyś zapewnić odchodzącym z pracy pomocy w znalezieniu zatrudnienia. Zyskasz bezcenną wdzięczność, a poza tym dobry sposób promocji i kształtowania wizerunku.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here