Ołówkami HB, F lub 2B zaczynamy rysowanie kompozycji. Jak zwykle zaczynamy od zaznaczenia głównych form na obrazie, pamiętamy nie zaczynajmy rysować od jednego szczegółu, na to przyjdzie czas później. Zaznaczmy gdzie przebiega linia horyzontu i rozplanujmy układ kolejnych elementów. Wykonanie właściwego szkicu jest sprawą bardzo istotną, na tym etapie rysujemy tylko główne zarysy poszczególnych koniektów, większą uwagę przykładając do zachowania odpowiednich proporcji.
Gdy odpowiednio wykonamy szkic, zacznijmy w sposób bardziej szczegółowy opracowywać formy. Zaznaczmy, na razie jeszcze delikatnie, ciemniejsze punkty obrazu, jednocześnie dopracowując rysunek poszczególnych kształtów. Rysujmy obraz całościowo, tzn. unikajmy sytuacji, w której jeden fragment będzie już praktycznie skończony, a drugi pozostaje na etapie szkicu. Jeśli rysujemy trawę to należy pamiętać, że nie składa się ona na rysunku tylko z pojedynczych ździebełek, powinniśmy obserwować i wymodelować jej strukturę. Przyjrzeć się uważnie, w którym momencie jej połacie tworzą miejsca cienia, gdzie są przejścia w półtony, gdzie jest najjaśniejsza. Pamiętajmy jednak, aby przy takim modelunku używać odpowiedniej kreski. Trawa jest delikatna i nawet modelując jej całe połacie nie powinniśmy o tym zapominać. Zacznijmy oz naniesienia najciemniejszych punktów, następnie na płynnych przejściach w półtony na końcu zostawmy puste lub lekko tylko zaznaczone najjaśniejsze obszary. Na końcu, w niektórych tylko punktach zaznaczamy wyraźniejszą kreską pojedyncze źdźbła. Tą zasadę zastosujmy do opracowywania reszty obiektów na obrazie, drzew, kamieni itp. Rysując cały czas miejmy na uwadze, że każdy obiekt posiada swoją własną strukturę, jest miękki, szorstki, puchaty, twardy itd. Szukajmy odpowiednich kresek żeby dobrze oddać tą fakturę na rysunku.
Rys. Olga Młodawska
Rysując pejzaż niezapominajmy również o odpowiednim użyciu perspektywy. Ważną sprawą jest stosowanie perspektywy powietrznej. Obiekty rysowane bliżej nas są wyraźniejsze, łatwiej rozpoznać ich kształt i dostrzec szczegóły. Natomiast im bardziej są one oddalone, tym bardziej rysunek posiada bardziej rozmyty kontur,ma bledszy odcień i jest uboższy w szczegóły.
Przy wykonywaniu rysunków bardzo fajną sprawą jest łączenie technik, możemy wspomagać się kolorowymi ołówkami, zrobić podmalówkę używając np. farb plakatowych bądź akrylowych. Możemy również posłużyć się piórkiem i wykonać rysunek tuszem. Nie należy bać się eksperymentowania, warto próbować nowości, dzięki temu odnajdziemy swoją ulubioną technikę i wypracujemy własny styl.
Jak długo malujecie? Co najczęściej? Jesteście zadowoleni z efektów? Dajcie znać.