Czas naświetlania z kolei, to przedział czasu, w którym określona przez przysłonę ilość światła pada na matrycę lub negatyw. Najczęściej, czas naświetlania wyraża się w ułamkach sekund, zdarzają się jednak sytuacje wymagające dłuższego naświetlania. Z zasady, im szerzej otwieramy przysłonę, tym krótszy czas naświetlania możemy ustawić i odwrotnie. Większość współczesnych aparatów dysponuje wbudowanym światłomierzem, który przy samodzielnym ustawianiu obu parametrów jest niezwykle pomocny. Za pomocą zielonych kreseczek światłomierz pokazuje, czy ekspozycja dobrana jest poprawnie. Większość aparatów pozwala również na wyświetlenie histogramu, który pokazuje ilość punktów o różnym stopniu jasności. Im wyższy słupek, tym więcej pikseli o tej właśnie jasności występuje na naszym zdjęciu.

Przyjęło się, że poprawnie naświetlone zdjęcie to takie, na którym histogram rozkłada się równomiernie na całej długości, wszystko jednak zależy od treści zdjęcia. W każdym razie, powinniśmy unikać wypiętrzenia słupków, zwłaszcza na początku i na końcu skali. Poprawne dobranie parametru przysłony i czasu naświetlania gwarantuje powstanie zdjęcia. Jednak do uzyskania optymalnego efektu, powinniśmy jeszcze posiąść wiedzę na temat kompozycji kadru. Zawsze jest tak, że fotografując jakiś wycinek rzeczywistości, wybieramy obiekt lub motyw, który nas zainspirował do sięgnięcia po aparat, raczej nie fotografujemy przypadkowych motywów. Komponując kadr starajmy się usunąć z niego zbędne elementy. Pisząc „usunąć” mam tutaj na myśli usunięcie ich z kadru za pomocą odpowiedniej kompozycji. Spróbujmy ciaśniej skadrować dany motyw, aby odbiorca od razu wiedział, co chcieliśmy pokazać.

poradnik robienie zdjęćphotoxpress.com

Bałagan na zdjęciu jest częstym błędem, który popełniają osoby zaczynające przygodę z fotografią. Pamiętajmy, że każdy element kadru powinien mieć swoje uzasadnienie. Wzrok widza nie powinien błądzić w poszukiwaniu motywu przewodniego. Główny motyw zdjęcia można także zaakcentować za pomocą odpowiedniej głębi ostrości. Za głębię ostrości odpowiada przysłona. Im szerzej ją otworzymy, tym mniejsza będzie głębia ostrości. Najmniejsza głębia ostrości jest przy przysłonach rzędu f/1.2, f/1.4 czy f/1.8. Jeśli natomiast ustawimy wartość przysłony na f/22, czyli mocna ją przymkniemy, głębia ostrości będzie bardzo duża. Właściwie, przy takiej przysłonie, wszystko w kadrze powinno być ostre.

Uwaga!

Warto poeksperymentować z głębią ostrości, pamiętając jednocześnie, że nie zawsze pierwszy plan jest najważniejszy.

Jak długo fotografujecie? Planujecie fotografować hobbistycznie czy profesjonalnie?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak filmować lustrzanką?
Następny artykułFotografowanie jedzenia – podstawy

Dawid Markiewicz – fotograf i dziennikarz. Specjalizuje się przede wszystkich w fotografii ślubnej oraz fotografii mody. Właściciel firmy fotograficznej „Wonderland”

 

Nasz specjalista pisze o sobie:

Tajna jednostka do zadań specjalnych. Autor fotograficznych świadectw obecności. W swoich fotograficznych poszukiwaniach obiektyw kieruję głównie na ludzi.

Wykonuję sesje modowe, reklamowe, profesjonalne portfolia dla modelek i modeli oraz fotoreportaże i plenery ślubne. Należę do prestiżowych, międzynarodowych organizacji, zrzeszających najlepszych fotografów i fotoreporterów ślubnych na świecie: The Wedding Photojournalist Association (WPJA) oraz The Artistic Guild of the Wedding Photojournalist Asociation ([AG]WPJA).

Zainteresowanych zapraszam do współpracy przy tworzeniu fotograficznych opowieści, zarówno ze świata mody, jak i wszystkich, którzy planują zmienić stan cywilny - www.dawidmarkiewicz.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here