SZTALUGI
Istnieją różne rodzaje sztalug, do malowania w plenerze mamy sztalugiustawiane na trzech nogach, są lekkie, dość stabilne, można regulować ich wysokość, posiadają mechanizm stabilizujący górną część obrazu, są składane, co ułatwia transport. Sztalugi studyjne służą przede wszystkich do pracy w atelier, są bardziej masywne niż sztalugi plenerowe i bardziej stabilne, istnieje możliwość regulacji zarówno wysokości, jak i kąta nachylenia sztalugi. Dostępne są także sztalugi z wbudowaną szufladką, można w niej przechowywać farby, pędzelki itp. Niewielkie sztalugi pulpitowe przeznaczone są do mniejszych formatów obrazów.
PODOBRAZIA MALARSKIE
Do malarstwa olejnego i akrylowego używa się podobnych podobrazi, najczęściej jest to zagruntowane płótno lniane, ale często używa się również odpowiednio zagruntowanych: płyt pilśniowych, tektur, sklejek itp., rzadziej stosuje się papier, ponieważ grozi to spękaniem farby. Jeśli chodzi o papiery istnieje ogromny wybór kolorów i rodzajów, w zależności od używanej techniki papiery charakteryzują się różnym stopniem ziarnistości, nasiąkliwości itp. Do malarstwa akwarelowego i innych technik wodnych przeznaczone są specjalne papiery, np. z serii Fabriano, dostępne w pojedynczych arkuszach bądź w całych blokach. Do rysunku węglem, sangwiną i ołówkami możemy używać szkicowników, możemy też wybrać spośród szerokiej gamy brystoli oraz tektur. Podobnie sprawa wygląda z papierami do pasteli, przy czym do malunków wykonanych techniką pasteli suchej szczególnie polecany jest papier welurowy, posiadający drobne włoski, utrudniające osypywanie się rysunku.
PĘDZLE I SZPACHELKI
Istnieje bardzo duży wybór pędzli, zarówno z włosia naturalnego jak i sztucznego. Różnorodne są również ich wielkości i kształty, do najpopularniejszych należą pędzle okrągłe, płaskie oraz w kształcie kociego języczka. Mocne i elastyczne pędzle ze szczeciny świńskiej,odpowiednie są do malarstwa olejnego, jednak przy delikatniejszych malunkach możemy w tej technice wykorzystać również pędzle z włosia wiewiórki bądź kuny. Włosie kuny i wiewiórki oraz tańsze pędzle z włosia krowiego bardzo dobrze sprawdzają przy delikatnychmalunkach, w temperze, akwareli, również przy użyciu farb akrylowych. Pędzle z włosia sztucznego także są bardzo dobrej jakości. Warto też wspomnieć o szpachelkach, mogą one mieć kształt kielni, bądź być zupełnie wąskie, nakładanie farby szpachelką pozwala na osiąganie ciekawych faktur, ponadto szpachelką możemy mieszać farby.
OŁÓWKI, WĘGIEL, SANGWINA
Ołówki dzielimy na twarde, oznaczone wartością H – dające jasną i ostrą kreskę, stosowane przeważnie w rysunku technicznym; ołówki z oznaczeniem B, miękkie o tłustej ciemnej kresce, wykorzystywane głównie w rysunku artystycznym oraz półtwarde o oznaczeniach F i HB. W ołówkach H i B przy literce znajduje się również cyfra określająca poziom twardości (przy H) lub miękkości (przy B), im wyższa wartość tym ołówek bardziej miękki lub twardy. Grafitowy wkład ołówka obudowany jest drewnem, ale na rynku istnieją również czyste sztyfty grafitowe. Ponadto do rysunku przydatny jest węgiel, dostępny zarówno w pałeczkach jak i ołówku, sangwina oraz ołówki kredowe w różnych kolorach.
FARBY
Na rynku jest bardzo duży wybór farb i duży wybór producentów. Zarówno farby olejne, akrylowe, akwarelowe, jak i tempery, dostępne są w bardzo bogatej gamie kolorystycznej. Farby olejne sprzedawane są w tubkach różnej wielkości, osobno jak i w całych zestawach, akryle dostępne są w tubkach oraz słoiczkach – szklanych bądź plastikowych. Farby akwarelowe można kupić w formie suchej – w paletkach oraz w formie kremowej, w paletkach i w tubkach, dostępne są również kredki akwarelowe. Tempery sprzedawane są w tubkach różnej wielkości, zarówno pojedynczo jak i w kompletach.
PASTELE
Dostępne są pastele suche i olejne (tłuste). Pastele olejne dostępne są w formie pałeczek, można je kupić na sztuki jak i w całych zestawach, posiadają bogatą gamę kolorystyczną. Pastele olejne można rozcieńczać terpentyną uzyskując w ten sposób malarskie efekty. Pastele suche dostępne są w formie pałeczek bądź sztyftów o kwadratowym przekroju, możemy kupić również pastele w ołówkach. Jest wiele firm produkujących pastele, oferują one całe zestawy jak również pojedyncze egzemplarze.
POZOSTAŁE AKCESORIA
Rozcieńczalniki – w malarstwie olejnym najpopularniejszymi rozcieńczalnikami są: olej lniany – tłusty i długo schnący oraz terpentyna, która jest odłuszczona i wysycha szybko. Po zakończeniu pracy farbami olejnymi bądź akrylowymi warto zabezpieczyć obraz werniksem, tutaj mamy do wyboru, w zależności od tego jaki efekt wykończenia chcemy uzyskać: werniksy matowe oraz werniksy nadające połysk. Również do utrwalania i zabezpieczania pracy, tym razem jednak wykonanej w technice suchej pasteli, służy fiksatywa. Warto też wspomnieć o paletach malarskich. Palety maja zróżnicowane kształty i wykonane są przeważnie z drewna lub plastiku. Pamiętajmy też o taśmie malarskiej i klamerkach do podtrzymywania papieru, różnego rodzajach gumkach do zmazywania, w tym godnych polecenia gumkach chlebowych, które przy zmazywaniu nie działają tak „drastycznie” jak zwykłe gumki, delikatniej usuwając zbędną warstwę rysunku.
Jak długo malujecie? Co najczęściej? Jesteście zadowoleni z efektów? Dajcie znać.