Przez cały okres trwania umowy operator w pewien sposób odrabia poniesione nakłady na wydany klientowi telefon. Można stwierdzić, że w comiesięcznej opłacie abonamentowej część naszych wydatków idzie na poczet spłacenia telefonu. Można porównać ten stan z ratami kredytowymi. Zatem, jeżeli chcielibyśmy po kilku miesiącach zrezygnować z usług operatora, wiązałoby się to będzie z naliczeniem nam kary umownej. Operator bowiem wydał nam sprzęt poniżej ceny jego kupna, natomiast my – klienci jeszcze go nie spłaciliśmy. Dlatego dzięki stosowaniu zapisu o karze w umowach telekomunikacyjnych operator broni swoich interesów. Chcąc zerwać umowę przed końcem jej obowiązywania Abonent będzie zobowiązany zwrócić otrzymany upust oraz rabaty w czasie jej trwania w formie pieniężnej. Nie ma możliwości zwrócenia telefonu, w zamian za anulowanie kary. Są oczywiście wyjątki od reguły. Jeżeli udowodnimy, że rozwiązujemy umowę z winy operatora, w tym z nienależytego świadczenia usług, kara taka nie powinna nam zostać naliczona.

Jeszcze do niedawna kara umowna wyrażana była w formie kwoty, którą klient musiał zapłacić za zerwanie umowy przed końcem jej obowiązywania. Im bliżej końca umowy, tym proporcjonalnie kara umowna u niektórych operatorów malała.

Jednak w związku z niedawną nowelizacją ustawy o prawie telekomunikacyjnym zaszły w tym obszarze duże zmiany. W chwili obecnej operator ustala w umowie wysokość rabatów i upustów, jakie klient otrzymuje wraz z jej zawarciem. Są tam wyszczególnione upusty na telefon oraz rabaty udzielane na: miesięczny abonament, opłatę aktywacyjną i inne. Na ich podstawie w przypadku zerwania umowy przez klienta lub przez operatora z winy klienta, w sytuacji nieopłacenia rachunków operator wylicza karę umowną. W umowie musi być jednak zapis o maksymalnej karze umownej, jaką operator może nam naliczyć. Z reguły jest to kwota dużo wyższa od rabatu, jaki otrzymaliśmy na zakup telefonu w promocyjnej cenie.

Uwaga!

W przypadku umów o Internet mobilny często stosowane zapisy umowne sprawiają, że im dłużej korzystamy z usług, tym większa kara zostanie naliczona, ponieważ co miesiąc otrzymujemy dość spory rabat na abonament. Wynika to z tego, że w przypadku tego typu usług abonament za usługi poza promocją, a więc na czas nieokreślony, ustawiany jest na wysokim poziomie.Warto zatem przed podpisaniem umowy abonamentowej przeczytać dokładnie umowę oraz warunki, które akceptujemy.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJakich promocji operatorów komórkowych unikać?
Następny artykułMasaż lodem – działanie, wskazania, przeciwwskazania

Marcin Łabuś – absolwent zarządzania specjalizujący się w zastosowaniu narzędzi promotion-mix w działalności polskiego sektora telekomunikacyjnego oraz bankowego. Doświadczenie zdobywał przez rozwijanie swoich zainteresowań. Praca to dla niego pasja. Twórca i właściciel portalu telekomunikacyjnego „Simplik.pl”.


Nasz specjalista pisze o sobie:

W 2011 roku ukończyłem studia magisterskie na Wydziale Zarządzania Politechniki Rzeszowskiej. Specjalizuję się w zastosowaniu narzędzi marketingu w usługach telekomunikacyjnych i bankowych. Zastosowanie elementów marketingu-mix stało się moją pasją podczas studiów, zaś szeroką wiedzę z zakresu bankowości i telekomunikacji mobilnej zdobyłem realizując swoje zainteresowania.

Interesuję się również tematyką inwestycji giełdowych oraz psychologią graczy giełdowych. Silne emocje na giełdzie sprawiają, że nawet najlepsze strategie inwestycyjne nie dają oczekiwanych rezultatów. Psychika graczy jest więc przeszkodą w racjonalnym podejmowaniu decyzji.

Wolny czas spędzam podróżując i odkrywając nowe ciekawe miejsca. Uwielbiam wycieczki rowerowe i spacery po górach.

Zainteresowanych tematyką telekomunikacji zapraszam do współpracy przy tworzeniu alternatywnego portalu – Simplik.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here