Główna rola ciężarków kierownicy to eliminowanie drgań kierownicy. Drgania przenoszone są na kierownicę od silnika. Silnik pracując w ramie motocyklowej przenosi drgania na nią,a ta w wyniku połączenia z kierownicą przenosi je na nasze manetki. Dla znacznej części kierowców problem nie jest znany, bowiem standardowo motocykle posiadają na zakończeniach kierownicy fabrycznie montowane ciężarki, dobrane przez projektanta tak, aby spełniały swoją rolę. Wystarczy usunąć je, żeby już po chwili poczuć, że wibracje są silnie odczuwane.
Fabryczne ciężarki najczęściej wykonane są z mocnych, ciężkich materiałów, ich waga bowiem jest elementem kluczowym. Lekkie ciężarki nie spełniają swojego zadania z powodu zbyt łatwego poddawania się wibracjom przenoszonym przez kierownicę. Ich rola polega na stawianiu oporu szybkim drganiom końcówek, właśnie poprzez dużą masę, która przewyższa swoją bezwładnością generowane przez silnik drgania.
Problem oczywiście najbardziej widoczny jest w motocyklach wyposażonych w duże silniki lub konstrukcje wysokoobrotowe. W przypadku tych maszyn, jeśli zdecydujemy się na zmianę ciężarków, nie kierujmy się niską ceną, bowiem w przypadku kiepskich materiałów, ciężarki będą lekkie i w dłuższych trasach wywoływać będą nieprzyjemne mrowienie dłoni, a także nie będą służyć naszym stawom.
Dobrej klasy ciężarki powinny być wykonane z solidnych stopów metalu. Na rynku jest znaczna ilość ciężarków aluminiowych, a na wet wykonanych z tworzyw sztucznych. Należy się ich wystrzegać nie tylko ze względu na wagę,ale także na trwałość. Materiały te nie są odporne na kontakt z innymi przedmiotami, a w przypadku tych akcesoriów, jest również istotny czynnik, na jaki trzeba być przygotowanym. Delikatne materiały w przypadku uderzenia o ścianę garażu lub przewalenia się motocykla zwyczajnie ulegną zniszczeniu, a przecież są to sytuacje, które dość często zdarzają się kierowcom. Idealne są stalowe ciężarki, wyposażone w solidną śrubę mocującą, również dobrej jakości. Mocowanie powinno być solidne, ze względu na drgania śruby mogą mieć tendencję do odkręcania się, dlatego warto przymocować ciężarek solidnie, najlepiej z wykorzystaniem środka zabezpieczającego przed wykręceniem.
Wśród producentów pojawiła się również opinia, która nadaje ciężarkom kolejną funkcję, poprawiającą bezpieczeństwo jazdy. Jest nią mianowicie stabilizacja kierownicy podczas jazdy po nierównościach. Dodatków obciążenie ma wpływać na kierownicę, gdy ta zaczyna gwałtownie się poruszać. Ma to pozytywny skutek w przypadku motocykli mających skłonność do shimmy. W praktyce jednak nie należy decydować się na zastosowanie większych obciążeń kierownicy, jako środek dający zabezpieczenie przed shimmy, raczej skuteczność takiego rozwiązanie jest niewielka. Lepszym rozwiązaniem będzie inwestycja w potężny amortyzator skrętu, a ciężarki wtedy będą dodatkiem.
Montaż nowych ciężarków jest niezwykle prosty, można to zrobić w kilka minut przy użyciu jedynie odpowiedniego klucza, zazwyczaj imbusowego. Demontaż i montaż to kwestia odkręcenia pojedynczej śruby i wkręcenia nowej z nałożonym ciężarkiem. Niestandardowe kształty akcesoriów trzeba skonfrontować z ruchem manetki gazu, jeśli blokują go, można przyciąć manetkę. Bezpieczniejszym sposobem, który nie ingeruje w części będzie podłożenie podkładki dystansującej położenie nowego nabytku. Zaleca się zachowanie oryginalnych części, w raczej niezadowolenia z nowych, można powrócić do oryginalnych, a także ich posiadanie jest gwarancją że zostały zmienione w celu dostosowania motocykla do swoich potrzeb, a nie w wyniku wypadku ich zniszczenia.
Jakie ciężarki wybraliście do swoich motocykli? Czym się kierowaliście? Dajcie znać!
Bardzo ciekawe porady i fajne opisy. Dziękuję.
To dziwne ze polecacie stalowe jak na rynku jest ich jak na lekarstwo a nawet wiodące marki jak Rizoma czy Barracuda robia aluminiowe
stal nierdzewna najlepiej się nadaje nie wymaga żadnej konserwacji takie se zrobiłem