Klocki hamulcowe można podzielić na trzy kategorie twardości. Pierwsza  z nich to klocki miękkie. Klocki te wykonane są z miękkich mieszanek jako okładziny ściernej, dzięki temu bardzo szybko ulegają dotarciu i posiadają bardzo dobre właściwości trące. Klocki te zapewniają wysoką skuteczność hamulców, co pozwala na skorygowanie skuteczności słabego układu hamulcowego. Miękkie klocki to także szybsze ich zużywanie. Klocki tego typu jeśli producent nie jest najlepszy potrafią się zużyć już po przejechaniu 10 tysięcy kilometrów. Jednocześnie ich cena nie jest wysoka, więc jest to dobry kompromis dla osób stawiających na bezpieczeństwo. Klocki te są polecane dla niewprawionych kierowców, ich skuteczność jest wysoka już od pierwszych prób hamowania, nie ma potrzeby ich specjalnego rozgrzewania, lecz jednocześnie podczas częstego ich używania ulegają relatywnie łatwemu przegrzaniu. Nie nadają się więc do jazdy sportowej lub wypraw na kręte, górskie drogi. Miękkie klocki są jednocześnie bardzo neutralne dla tarcz hamulcowych, co wydłuża ich użycie.

Średnie klocki są idealne dla osób, które na co dzień korzystają z motocykla jako środka transportu, ale od czasu do czasu potrzebują układu hamulcowego zdolnego wytrzymać bardziej agresywną jazdę. Klocki te spełniają swoje zadanie podczas codziennej jazdy, mimo iż ich skuteczność w niewielkim stopniu jednak zależy od temperatury pracy, jeśli więc rozpoczynamy jazdę w chłodny deszczowy dzień, klocki te nie będą reagowały tak jak powinny, dopóki nie uzyskają właściwej temperatury, warto o tym pamiętać, żeby uniknąć niespodzianek. Średnio twarde klocki są zalecane dla właścicieli turystycznych motocykli, którzy pokonując rozległe tereny potrzebują pośrednich właściwości układu,ponieważ mają do czynienia zarówno z jazdą, gdzie liczy się skuteczność hamulców, jak i odporność na przegrzanie. Oczywiście średnio twarde klocki zużywają tarcze hamulcowe szybciej niż miękkie, lecz jest to poziom akceptowalny, większość tarcz hamulcowych jest przygotowana i obliczona na pracę właśnie z takimi klockami.

Trzecia grupa to klocki twarde i bardzo twarde. Ich przeznaczeniem jest praca w bardzo sprawnych układach motocykli sportowych, wyścigowych, gdzie użycie hamulców jest bardzo intensywne. Ich zastosowanie w zasadzie oznacza, że jazda codzienna lub miejska jest bardzo utrudniona. Przyczyną będzie doprowadzenie ich do właściwej temperatury pracy. Podczas jazdy na torze kierowcy zawsze poświęcają kilka minut na jazdę z częstym hamowanie, właśnie po to by podnieść temperaturę okładzin, która wykazuje swoją pełną skuteczność tylko po przekroczeniu pewnego puntu nagrzania. Wyjeżdżając motocyklem na ulicę, skuteczność hamulców powinna być od samego początku przynajmniej na dobrym poziomie, bowiem z przyczyn oczywistych zdarzenia wymagające tego mogą pojawić się w każdej chwili. Dodatkowym problemem będzie w tym przypadku szybkie zużywanie się tarcz hamulcowych. Standardowe tarcze nie są przygotowane na pracę z twardymi okładzinami, dlatego zużywają się równie szybko jak klocki, w motocyklach sportowych nie jest to problemem, a montowane tarcze są wykonane z twardszych materiałów.

Podczas wyboru pierwszej grupy z pewnością pojawi się problem ich głośnej pracy. Nowe klocki oczywiście potrzebują czasu, żeby się dotrzeć i ułożyć na tarczy, w tym czasie mogą generować słyszalne piski lub metaliczne dźwięki. Symptomy te znikają zwykle po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów, czasem więcej.

Uwaga!

Czym twardsze klocki, tym większa tendencja do piszczenia. Zakładając nowy zestaw klocków, zaleca się przetarcie ich przed zamontowaniem papierem ściernym, który poprawia ich skuteczność przy pierwszym użyciu. Pamiętajmy, aby przed wyjazdem na trasę przeprowadzić kilka mocnych hamowań na nowym zestawie.

Jakie klocki wybraliście do swoich motocykli? Czym się kierowaliście? Dajcie znać!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSystem CBS, ABS w motocyklu
Następny artykułCiężarki kierownicy motocykla – jakie wybrać, do czego służą?

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here