Oprócz tzw elementów stałych takich jak prędkościomierz, obrotomierz (w niektórych samochodach jako opcja dodatkowa), wskaźnik poziomu paliwa, temperatury płynu chłodzącego czy tez informacja o przebiegu wyświetlają sie na niej także liczne kontrolki.

Jedne zaświecają sie zawsze po uruchomieniu silnika lub tez przy uruchomieniu poszczególnych funkcji, w jakie zostało wyposażone nasze auto, inne pojawiając się sie informują nas o nieprawidłowościach, usterkach, jakie maja miejsce w naszym pojeździe. Obserwowanie kontrolek wyświetlających sie na desce rozdzielczej jest bardzo ważne gdyż szybka reakcja może oszczędzić nam kosztownych wizyt w stacji mechanicznej.

Kontrolki występują w trzech podstawowych kolorach: czerwonym, pomarańczowym oraz zielonym.

Kontrolki koloru zielonego towarzyszą nam cały czas podczas użytkowania samochodu. Maja one za zadanie informowanie nas o włączeniu lub tez wyłączeniu poszczególnych funkcji wyposażenia.

Zielone kontrolki zapalają sie przy włączeniu świateł mijania, świateł przeciwmgielnych, kierunkowskazów czy tez tempomatu (jeśli Twój samochód posiada taka funkcje).

Kontrolki koloru pomarańczowego maja dwie funkcje. Ich pojawienie sie może oznaczać awarie lub tez uaktywnienie niektórych z systemów, w które jest wyposażony jest nasz pojazd (jako informacja, ze dany system został uruchomiony, działa).

Kontrolek w kolorze pomarańczowym jest tak dużo jak dużo jest systemów zamontowanych w naszym samochodzie. Do najpopularniejszych należą: ABS, ESP, EBD( system jest rozszerzeniem ABS), system czujników parkowania itd.

Pomarańczowa kontrolka pojawi sie także m.in przy włączeniu tylnich świateł przeciwmgielnych lub tez w przypadku awarii poduszki powietrznej po stronie pasażera.

Po zapaleniu sie pomarańczowej kontrolki najczęściej możemy kontynuować jazdę, lecz należy zgłosić sie do stacji diagnostycznej w celu podpięcia samochodu do komputera. Diagnosta będzie w stanie odczytać, czego dotyczy wyświetlający sie błąd.

Kontrolki czerwone sa kontrolkami najważniejszymi. Pojawienie sie kontrolki w kolorze czerwonym oznacza awarie lub informuje nas, że dalsza jazda samochodem do awarii może dopuścić.

W przypadku pojawienia sie takiej kontrolki należy przerwać jazdę.

Czerwona kontrolka poinformuje nas o niewystarczającym poziomie oleju silnikowego lub jego całkowitym zużyciu (kontynuowanie jazdy grozi zatarciem silnika), o niewystarczającym ciśnieniu oleju, o niewystarczającym doładowaniu akumulatora czy tez o niskim poziomie płynu hamulcowego( kontrolka ta zapala sie także przy zaciągnięciu hamulca ręcznego. Martwić należy sie wtedy, gdy pomimo zwolnieniu hamulca nadal sie świeci).

W samochodach nowej generacji wraz z pojawieniem sie kontrolki pojawia się na wyświetlaczu komputera pokładowego odpowiedni komunikat informujący o rodzaju usterki. Bardzo ważnym jest, aby nie bagatelizować pojawiających sie kontrolek, komunikatów gdyż konsekwencje mogą być ogromne.

Jakiej marki samochód macie? Czym kierowaliście się przy wyborze?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułMalowanie deski rozdzielczej
Następny artykułJak szybko zarobić przez Internet?

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here