Motocykle najlepiej przewozić na przyczepie, idealnie, jeśli będzie to typowa przyczepa motocyklowa, posiadająca specjalne uchwyty, które można wykorzystać do montażu pasów trzymających motocykl oraz zablokować koła motocykla. Jeśli nie ma możliwości skorzystania z takiej przyczepy, zwykła, klasyczna przyczepa również dobrze się do tego nada. Cennym dodatkiem, szczególnie w przypadku przewozu motocykla na długi dystans, jest nadbudowa przyczepy, która osłoni motocykl przed podmuchami wiatru osłabiającymi mocowania. Oczywiście, jest to też ochrona przed czynnikami atmosferycznymi i kurzem, ale przewóz na przyczepie w żaden sposób nie rożni się pod tym względem od zwykłej jazdy po drogach. W praktyce transport motocykla świetnie sprawdza się w przypadku pickupów czy busów, o ile oczywiście pojazdy te posiadają możliwość zamocowania bezpiecznie motocykla – przewrócenie w takich warunkach oznaczałoby spore kłopoty.

Mocowanie motocykla najlepiej wykonywać szerokimi pasami mocującymi. Wąskie pasy mogą przyczynić się do powstania rys lub uszkodzeń. Mocowanie pasami najlepiej zacząć od zablokowania hamulca, dzięki czemu unikniemy zjeżdżania motocykla z przyczepy. Mocowanie pasami powinno rozpocząć się od dociśnięcia amortyzatorów. W tym celu można usiąść na motocyklu, w czasie gdy druga osoba przymocuje pasy do kierownicy. Pasy należy solidnie ściągnąć, tak, aby amortyzatory wyraźnie zostały maksymalnie dociśnięte. Jest to bardzo ważne, ponieważ w przypadku swobodnego ruchu zawieszenia na wybojach motocykl będzie pracował, luzując mocowania.

Najlepiej ustawić motocykl w pozycji pionowej, jeśli posiada ona centralną stopkę, można się nią posłużyć do utrzymania go w tej pozycji, lecz dociśnięcie powinno być wystarczające. W celu zabezpieczenia powierzchni przed zniszczeniem, można podłożyć pod pasy miękkie szmaty lub folię. Konieczne jest również silne dociśnięcie tylnego amortyzatora, co nada sztywność całości. Mocowanie pasów powinno odbywać się w oparciu o metalowe podzespoły, dobre będą więc sety pasażera, metalowa część ogona, stelaże bagażu. Również tutaj warto sprawdzić, czy pasy nie zniszczą powierzchni. W końcowej fazie konieczna jest stabilizacja pojazdu względem odchyłów na boki. W tym przypadku wystarczy przypiąć motocykl do bocznych ramp przyczepy. Dodatkowo warto rozłożyć boczną stopkę, nawet jeśli nie ma ona styku z podłożem, stanowi dodatkowe zabezpieczenie.

Czy przewoziliście kiedyś motocykl? W jaki sposób zabezpieczyliście jednoślad? Wypowiedzcie się w komentarzu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCo zrobić w przypadku uszkodzenia owiewek?
Następny artykułKryteria kluczowych czynników sukcesu

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here