Przed rozpoczęciem podbojów tras swoją nową maszyną bardzo ważne jest, żeby poznać jej potencjał, oczywiście ważniejsze, żeby dowiedzieć się, jak skuteczne są nasze hamulce, od jakiego momentu zaczynają hamować i jak szybko ich moc zwiększa się wraz naciskiem na klamkę. Na początku takiej przygody, należy zapamiętać jedną żelazna zasadę – podstawowym hamulcem w motocyklu, jest hamulec przedni, obsługiwany właśnie klamką. Zasada przeciwna do mniejszych jednośladów, gdzie zaleca się wykorzystywanie tylnego hamulca częściej, lecz w przypadku motocykli, podczas hamowania ciężar – zwykle większy – przenosi się właśnie na przednie koło. Podczas tego procesu przednie koło zostaje silnie dociążone, w przeciwieństwie do tylnego, dlatego odznacza się większą skutecznością.
Zasada ta traci na ważności podczas jazdy po miękkim podłożu, tutaj mocne zahamowanie przednim hamulcem może spowodować szybkie zablokowanie i uślizg koła, prowadzący do przewrócenia się motocykla. Należy zatem bacznie obserwować drogę, bowiem taką nawierzchnię można często spotkać, jadąc również po drogach szosowych, np. przejeżdżając przez remontowany odcinek drogi, który w większości złożony jest z piachu lub żwiru. W takim środowisku najlepiej jest równoważyć działanie hamulca przedniego i tylnego. Kiedy zatem używać tylko tylnego hamulca na drogach szosowych? Najlepiej w sytuacji, gdy jedynie chcemy zmniejszyć prędkość lub zatrzymać pojazd na wzniesieniach lub podczas potrzeby nagłego zatrzymania pojazdu wraz z hamulcem przednim.
Nowsze modele motocykli posiadają oczywiście systemy wspomagające zatrzymywanie pojazdu. Mowa tu o ABS i CBS. ABS to system dobrze znany z samochodów, który zapobiega uślizgowi kół, zapobiegając blokowaniu go podczas gwałtownego i mocnego wciśnięcia klamki hamulca. Jest to szczególnie zalecane usprawnienie dla kierowców młodych stażem, jednak faktem jest, że doświadczony kierowca skuteczniej wyhamuje, gdy system ABS nie będzie obecny w motocyklu. Ciekawostką jest system CBS, znany głównie z motocykli marki Honda. System ten jest odpowiedzialny za jednoczesną obsługę hamulca przedniego i tylnego, przy zachowaniu odpowiednich proporcji. Takie zachowanie motocykla pozwala na dowolne korzystanie z klamki lub dźwigni obu hamulców, skutkując zawsze jednoczesnym i równym działaniem obu układów. Jest to bardzo korzystne w przypadku posiadania dużego i ciężkiego motocykla, gdzie korzystanie z tylnego hamulca wymaga wyrobienia pewnych nawyków. Jeśli zaczynamy przygodę z takimi motocyklami, warto nabyć egzemplarz odpowiednio wyposażony w powyższe systemy.
Uwaga!
Hamując na drodze, sprawdźmy stan nawierzchni przed nami, wszelkie łaty, malowane znaki poziome, pasy ruchu i rozlane substancje podczas opadów atmosferycznych będą szczególnie śliskie, koleiny mogą powodować zmianę kierunku jazdy, wyboje utrudnią dawkowanie mocy hamowania, a rozsypany żwir, kamienie czy piasek mogą przyczynić się do utraty przyczepności.
Potraficie dobrze i pewnie hamować? Jak zdobyliście tę umiejętność? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.