Zanim zdecydujemy się na zakup musimy odpowiedzieć sobie na kilka pytań, które pomogą podjąć nam decyzje odnośnie typu motocykla.

Jeżeli lubimy podróże i dalekie wyprawy powinniśmy poszukać motocykla turystycznego, na którym pozycja pozwala przejechać daleki dystans bez cierpienia niewygód. Motocykle turystyczne wyposażane są w silniki czterosuwowe nastawione bardziej na długą żywotność niż na astronomiczne osiągi. Nie znaczy to jednak że nie są one dynamiczne. Motocykle takie mogą być wyposażone w boczne kufry, podgrzewane manetki i wiele innych udogodnień tak potrzebnych w dalekich trasach.

Jeżeli lubimy wyzwania, taplanie się w błocie i jazdę na przełaj w terenie, a asfalt jest nam nawierzchnią totalnie obcą powinniśmy zdecydować się na zakup motocykla typu enduro lub cross. Wśród motocykli tego typu jest do podjęcia jeszcze jedna decyzja, czy kupować motocykl z silnikiem dwusuwowym, czy czterosuwowym. Motocykle dwusuwowe są z reguły lżejsze, posiadają większą moc z tej samej pojemności, jednak moc tak uwalniana jest przy wyższych obrotach. Wymagają one również specyficznego podejścia do kwestii mechaniki. Znacznie częściej wymagają remontów, a przebiegi osiągane nie są bardzo imponujące. Jednak ze względu na prostszą konstrukcję silnika są też często łatwiejsze i tańsze w naprawie. Czterosuwowe silniki mają mniejszą moc z tej samej pojemności, moment obrotowy dostępny jest od niższych obrotów, a potrzeba serwisowania jest rzadsza niż w dwutaktach.

Dla maniaków prędkości najlepszym wyborem będą ścigacze. Motocykle stworzone typowo do szybkiej jazdy. Z silnikami dość dużych pojemności, czterosuwowych, mocno wysilonych, zapewniających wysokie moce i przez to świetne osiągi. Ścigacze nie za bardzo nadają się na dalsze wyprawy, chociażby ze względu na pozycję jaką zajmuje się za kierownicą czy na fakt, że silniki maksimum swoich możliwości osiągają dopiero przy wysokich obrotach. Jazda na dłuższy dystans mogłaby być z tego powodu uciążliwa.

Jeżeli kupujemy motocykl używany dobrze jest dokładnie sprawdzić jego stan techniczny, nie tylko pod kątem stanu mechaniki, ale także sprawdzić czy przypadkiem nie miał historii wypadkowej. Niewielkie „szlify” na bokach nie muszą od razu dyskwalifikować egzemplarza. Czasami wystarczy wymiana plastików, lub ich malowanie, aby motor doprowadzić do estetycznego stanu wizualnego. Gorzej, jeżeli wypadek był na tyle poważny, że uszkodzeniu uległa rama. Zmiany w geometrii ramy są trudne do wychwycenia gołym okiem, dlatego należy szczególnie uważnie podchodzić do kontroli ramy.

Do każdego rodzaju motocykla należy się przymierzyć, aby sprawdzić czy jest on odpowiedniej wielkości do naszego wzrostu.

Oprócz zakupu motoru dobrze jest odłożyć jeszcze trochę pieniędzy na zakup odpowiedniego stroju motocyklowego. Ochraniacze, spodnie i kurtki z odpornego materiału nie tylko ładnie wyglądają, ale pozwalają również podnieść nasze bezpieczeństwo. Nie należy również zapomnieć o zakupie odpowiedniego kasku, którego posiadanie jest wymagane prawnie.

Gdzie szukacie porad na temat motocyklów? Skąd czerpiecie informacje?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak obciąć pazury psu?
Następny artykułJak obcinać paznokcie kotu?

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here