W przypadku motocykla – mała pojemność oznacza zwiększona wrażliwość na upływ czasu, przez co element ten wymienia się co kilka lat, średnio co 3 do 5. W przypadku zasiarczenia akumulatora okres ten może się skrócić.

Zakup nowego akumulatora najlepiej wzorować na oryginalnym, dlatego dobrze jest, po pierwszych oznakach słabego stanu akumulatora, wyciągnąć go z motocykla i spisać podstawowe parametry. Dobre sklepy motocyklowe dobierają akumulatory według marki, typu i rocznika motocykla, ale jeśli akurat trafi się sklep gorszy, będzie trzeba wybrać akumulator samemu. Poniżej lista podstawowych parametrów cechujących każdy akumulator:

– napięcie (zawsze 12 V),

– pojemność (tutaj im większa, tym lepiej, zwykle ok. 8 Ah),

– wymiary (istotne, ponieważ koszyki na akumulator bywają różne).

Pozostałe parametry zwykle nie ulegają większym wahaniom, nie są więc bardzo istotne. Jeśli parametry wymienione wyżej zgadzają się z wartościami oryginalnego ogniwa, można zakupić taki towar. Poniżej podajemy kroki, jakie należy podjąć w celu demontażu i montażu akumulatora.

  • Krok pierwszy

    Należy osunąć wszelkie przeszkadzające elementy motocykla, takie jak osłony, przewody i inne części znajdujące się w przestrzeni nad akumulatorem.

  • Krok drugi

    Posługujemy się narzędziami posiadającymi izolację, uchroni to przed przypadkowym zwarciem klem z elementami motocykla.

  • Krok trzeci

    Usuwamy z akumulatora zawsze najpierw plus, czyli klemę oznaczoną kolorem czerwonym, należy postępować ostrożnie żeby nie spowodować zwarcia, które może uszkodzić instalację elektryczna motocykla.

  • Krok czwarty

    Montaż akumulatora wykonujemy w kolejności odwrotnej.

  • Po demontażu akumulatora warto oczyścić przeznaczony na niego koszyk, wycieki elektrolitu potrafią spowodować widoczną korozję elementów metalowych. Odkręcając naraz więcej niż jeden przewód, dobrze jest oznaczyć je tak, aby podczas późniejszego montażu nie zamienić biegunowości. Posługując się kluczami/śrubokrętami do odkręcania śrub mocujących przewody, należy uważać, żeby nie zewrzeć ze sobą klem – spowoduje to przepływ silnego prądu, który potrafi wyrządzić sporo szkód i narazić na niebezpieczeństwo zdrowie osoby demontującej akumulator.

    Przed zamontowaniem nowego źródła prądu, warto solidnie oczyścić przewody i klemy z zebranego na nich podczas wcześniejszej eksploatacji nagaru. Jego obecność pogarsza styki i ułatwia dalszy jego przyrost, co nie pozostaje bez wpływu na kondycję układu elektrycznego. Przyrost nagaru powstrzymuje użycie pasty akumulatorowej, którą nakłada się na klemy przed ich montażem. Zapobiegnie ona na długi czas utlenianiu się styków.

    Wymienialiście sami akumulator w motocyklu czy zostawiliście to fachowcowi? Dlaczego podjęliście taką decyzję? Wypowiedzcie się w komentarzu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak czyścić kask motocyklowy?
Następny artykułPrzegląd zawieszenia w motocyklu

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here