Po kilku tygodniach jazdy kask ma tendencję do posiadania na skorupie czasem dość pokaźnej warstwy rozbitych owadów, kurzu i innych zabrudzeń wynikających ze stylu jazdy. Pomijając oczywiste kwestie estetyczne, jazda z takimi zabrudzeniami stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa podróżowania – brud ten powoduje często zapychanie systemu wentylacji, zabrudzenia łatwo przenoszą się na wizjer, a a przez to również pogarszają jego stan. Kupując kask chociażby ze średniej półki cenowej, w dość prosty sposób można go solidnie oczyścić, demontując po kolei kolejne jego części.
Usunięcie wizjera to pierwsza z tych czynności. Najczęściej jest on przymocowany z użyciem mechanizmu szybkiego odpinania i jego demontaż jest oczywisty i w miarę łatwy do wykonania; demontując wizjer należy jedynie zwrócić uwagę na delikatne plastikowe zatrzaski oraz odłożyć go w miejsce, gdzie nie zostanie porysowany.
Czyszczenie wizjera sprowadza się solidnego pozbawienia go zabrudzeń i tłustych osadów. Najlepiej wykonać to przy użyciu miękkiej szmatki lub gąbki i preparatu do czyszczenia szyb lub pokrewnego. Jeśli nie mamy pod ręką takiego preparatu, świetnie spisze się zwykły płyn do mycia naczyń lub po prostu najzwyklejsze mydło, to ostatnie należy jedynie porządnie spłukać, żeby nie pozostawiło osadu.
Pamiętajmy, że jeśli wizjer jest wyposażony w pinlock, należy do delikatnie zdemontować, można go również wyczyścić; jest to wymagane – oczywiście nie powodując uszkodzeń jego powierzchni, a zwłaszcza uszczelki. Czyszcząc wizjer z antifogiem, nie wolno naruszyć wewnętrznej strony pokrytej antifogiem, w takim wypadku wizjer może stracić swoje dotychczasowe właściwości. Istotne jest, żeby przed montażem wizjera na kask, porządnie go osuszyć, najlepiej papierowymi ręcznikami, inaczej woda pozostawi ślady na jego powierzchni.
Kask z pewnością zyska na higienie, jeśli zdemontujemy wewnętrzne jego elementy i poddamy je czyszczeniu. W dzisiejszych konstrukcjach niemalże standardem są odpinane policzki kasku, często również całe wnętrze. Jazda w upale potrafi solidnie zmoczyć kask od wewnątrz, dlatego takie rozwiązanie ma swoje bardzo dobre strony. Zdemontowane elementy nadają się do prania, jednak należy postępować z nimi delikatnie. Większość producentów dopuszcza pranie w pralce automatycznej – należy tutaj podkreślić, że powinno się zastosować możliwie najdelikatniejszy cykl pracy pralki, bowiem wnętrze kasku potrzebuje zwyczajnie odświeżenia, a wysokie temperatury mogą uszkodzić lub zdeformować tkaniny. Zaleca się korzystanie ze sprawdzonych środków chemicznych, wywołanie alergii w przypadku kasku jest bardzo groźne, a nie ulega wątpliwości, że elementy te mocno przylegają do całej głowy, często również szyi.
Mycie skorupy kasku jest o tyle trudne, że często nie jest ona regularnych kształtów, posiada liczne wytłoczenia, wloty powietrza i zakamarki, które najbardziej zbierają brud podczas jazdy. Systemy wentylacji posiadają gęste siatki zabezpieczające przed wpadaniem tam większych zabrudzeń, dlatego ich czyszczenie ogranicza się do udrożnienia tych siatek. W tym wypadku pomocne są zwykle patyczki do uszu, pozwalające na dotarcie do głębszych warstw systemu wentylacji.
Prawie zawsze nie mamy dostępu do samych kanałów, dlatego kolejny krok to po prostu oczyszczenie reszty skorupy z owadów i kurzu. Pomocne okażą się tutaj środki do usuwania owadów lub solidne namoczenie skorupy. Skorupa jest twarda, ale drapanie zabrudzeń z pewności pozostawi na niej widoczne ślady, dlatego należy postawić na nieco twardszą gąbkę lub szczotkę ze średnim włosiem.
Po oczyszczeniu kasku pozostaje dłuższe odczekanie, do momentu uzyskania pewności, że wszystkie części są całkowicie suche. Absolutnie nie powinno się dokonywać ponownego montażu elementów kasku, jeśli którykolwiek z nich jest wilgotny, bardzo szybko poskutkuje to pojawieniem się pleśni, której usunięcie jest niezmiernie trudne, czasem wręcz niemożliwe. Montując ponownie pinlocka, warto upewnić się, że między niego a wizjer nie dostały się zabrudzenia, a uszczelka przylega dokładnie i nie jest uszkodzona. Metalowe elementy, takie jak śruby montujące, warto zakonserwować środkami gwarantującymi ochronę przed korozją, a elementy ruchome nasmarować, co zapewni ich płynne działanie.
Czy czyścicie swój kask specjalnymi preparatami? Czego używacie? Dajcie nam znać w komentarzu.