Najistotniejszymi parametrami podawanymi na akumulatorach są: napięcie wyrażone w voltach, prąd rozruchu wyrażony w amperach i pojemność wyrażona w amperogodzinach.

Pierwszy z parametrów to w większości przypadków będzie 12V. Z akumulatorami 24V możemy spotkać się w autach ciężarowych, z 6V w bardzo starych pojazdach.
99% poruszających się po naszych drogach aut osobowych będzie miało instalacje elektryczne na 12V.

Prąd rozruchu informuje nas o mocy akumulatora, im większy prąd rozruchu, tym mocniejszy akumulator.

Pojemność wyrażona w amperogodzinach mówi o tym, jak długo możemy pobierać prąd o określonym natężeniu. Dla przykładu pojemność 60Ah oznacza, że przez 10 godzin możemy pobierać z akumulatora prąd o natężeniu 6A.

Kupując nowy akumulator musimy również wiedzieć, jakiego rozmiaru był poprzedni, aby nie kupić większego, który może nie zmieścić się w miejscu do jego montażu przewidzianym. Jeżeli będzie zbyt mały również możemy mieć problem z jego poprawnym i solidnym montażem. W niektórych Japońskich autach jak na przykład Honda stosowane są akumulatory o mniejszych niż standardowe rozmiarach. Jeżeli kupimy zwykły, nawet najmniejszy akumulator, nie uda nam się zmieścić go we właściwej lokalizacji.

Akumulator musi być solidnie zamontowany w miejscu do tego przewidzianym. Nie możemy dopuścić do tego, aby luzem podskakiwał sobie w czasie jazdy. Stwarza to niebezpieczeństwo zwarcia w momencie zetknięcia klem z jakimś metalowym elementem, oraz negatywnie wpływa na trwałość akumulatora.

Równie istotne co rozmiar jest poznanie układu klem, z której strony akumulatora mamy + a z której -. Sprawdźmy również kształt klem, większość producentów stosuje zwykłe okrągłe klemy o stożkowym przekroju. Są jednak tacy, którzy w samochodach instalują akumulatory z klemami płaskimi, z otworem (niektóre Fordy). W takich autach możliwe jest zainstalowanie akumulatora z normalnymi okrągłymi klemami, ale musimy uprzednio wymienić końcówki kabli przyłączanych do akumulatora.

Kupując nowy akumulator starajmy się wybierać zgodnie z zaleceniami producenta.
Jeżeli w danym momencie nie jest dostępny akumulator z dokładnie takimi parametrami jak zaleca producent, można pokusić się o dobór trochę innego.

Nie należy na pewno kupować akumulatora ze znacznie większą pojemnością. Taki akumulator będzie wymagał znacznie dłuższego ładowania i w przypadku pokonywania krótkich tras będzie wiecznie niedoładowany. Wybór akumulatora o większej pojemności będzie dobry tylko wtedy, gdy autem poruszamy się na długich trasach.

Uwaga!

Kupując akumulator wybierajmy najlepiej specjalistyczne sklepy zajmujące się akumulatorami. Sklepy takie mają duże obroty, dzięki czemu towar zbyt długo nie zalega na półce. Akumulator, który nie jest użytkowany nie powinien zbyt długo leżeć niedoładowywany. Może to spowodować zasiarczenie, konsekwencją którego będzie spadek trwałości akumulatora, lub jego całkowita awaria.

A jak sprawdzić akumulator przed zimą? Dowiecie się tego z porady Gazety Lubuskiej (You Tube):

Gdzie szukacie porad na temat motoryzacji? Podzielcie się swoją opinią.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCo to są ekoopony?
Następny artykułUsuwanie wgnieceń w karoserii

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here