Pierwszą zasadą wyboru kasku powinien być bezpośredni z nim kontakt. Istnieją sprawdzone metody mierzenia obwodu głowy, które pozwalają na oszacowanie rozmiary kasku, ale w dalszym ciągu jest to tylko szacowanie. Rozmiarowi kasków są dobierane zgodnie z obwodem głowy mierzonym jako obwód na wysokości skroni, czyli w najszerszym miejscu głowy, jeśli jesteśmy zmuszeni na tej podstawie dobierać rozmiar kasku, możemy zdać się na tabele rozmiarowe producentów, ale zawsze warto przymierzyć kask bezpośrednio na sobie.
Kask powinno przymierzać się bezpośrednio na głowę, nie ma znaczenia czy zawsze jeździmy w kominiarce, idealnie dobrany kask powinien być dopasowany do głowy bez chust i innych dodatkowych nakryć głowy. Podczas przymierzania nie powinniśmy mieć wielkich problemów z nałożeniem kasku, powinien być dopasowany. W celu sprawdzenia czy nie posiada on zbyt dużych luzów, które są uciążliwe podczas powiewów wiatru, należy jeszcze przed zapięciem energicznie poruszać głowa na boki i sprawdzić czy kask podczas takiego testu przemieszcza się na boki. Poduszki policzkowe powinny lekko uciskać je, stabilizując położenie kasku, oczywiście nacisk powinien być pewny, ale nie uciążliwy. W końcowym etapie zapinamy kask i sprawdzamy po raz kolejny jego ułożenie na głowie.
Decydując się na kask wybierajmy te wyposażone w skuteczne systemy wentylowania, które przede wszystkim umożliwiają całkowite jego zaślepienie, w przeciwnym wypadku taki kask nadawać się będzie do jazdy w pogodne dni, co w naszym klimacie jest optymistycznym podejściem. Nie trzeba szukać maksymalnie dużej ilości wentylacji, wystarczy skuteczna na szczęce kasku i na szczycie, owiewająca głowę. Pamiętajmy, że kaski szczękowe (z uchylaną szczęką) będą kłopotliwe podczas większych prędkości.
Producenci wyposażają kaski w zasadnicze 3 systemy zapięcia. Pierwszy, klasyczny sposób to tzw. Double D, w którym taśmę mocującą kask przewleka się przez podwójne metalowe oczka i zabezpiecza plastikowym guzikiem przed odpięciem. System ten jest z pewnością niezawodny i długotrwały, a po osiągnięciu wprawy pozwala na sprawne nakładanie kasku. Szybszym sposobem jest wykorzystanie również już klasycznego zatrzasku, odpinanie i przypinanie kasku trwa tutaj ułamek sekundy, ale wymaga wstępnej regulacji długości zapięcia. W razie potrzeby modyfikacji, konieczny jest nieco dłuższy postój, chociaż można wykluczyć samoistne rozregulowanie się takiego rozwiązania. Ostatni stanowi połączenie zatrzasku z każdorazową regulacją długości zapięcia, jest to zapięcie typu Microlock, które można obsługiwać przy pomocy jednej ręki nawet w rękawicach. To rozwiązanie znalazło swoje szerokie zastosowanie w kaskach turystycznych.
Uwaga!
Szyba kasku już w zasadzie w każdym modelu cechuje się odpornością na zarysowania, ale ciągle wiele modeli nie jest wyposażonych w blendy przeciwsłoneczne. Blenda powinna być chowana w kasku tak, aby można było w razie potrzeby jej użyć, natomiast wieczorem schować, by nie ograniczała widoczności, systemy szybkiej wymiany szybki na przyciemnianą są również skuteczne, ale zdecydowanie bardziej kłopotliwe.
Jaki kask motocyklowy kupilście? Czym się kierowaliście? Czy jesteście z niego zadowoleni? Podzielcie się opiniami.