Przeznaczenie kasku

Tak jak w większość tego typu dylematów sprzętowych, na początek musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, który kask będzie najlepiej odpowiadał naszym potrzebom i preferencjom.

Najpopularniejszym wśród motocyklistów jest kask integralny chroniący całą twarz. Dodatkowo jest on wyposażony w przednią szybkę, która osłania oczy przed wiatrem, kurzem i wszelkimi drobinami czyhającymi na trasie; oraz wywietrzniki zapewniające odpowiednią wentylację. Jego odmianą są kaski szczękowe – z ruchomą przednią częścią umożliwiającą mówienie. Tego typu kaski mogą okazać się słusznym wyborem jeśli motorem jeździmy głównie po mieście, zwłaszcza z pasażerem.

Do jazdy na cięższym sprzęcie najczęściej wybiera się kaski otwarte, tzw. jety. Twarz nie jest to chroniona, ale jeżdżąc w takim kasku możemy poczuć wiatr we włosach, jest nam wygodniej, poszerza się ponadto kąt widzenia. Często, wzorem kasków skuterów, jety wyposażone są dodatkowo w szybkę. Pozostał nam jeszcze jeden typ kasku- kaski enduro (offroadowe). Przeznaczone są one do bardziej ekstremalnej jazdy z dala od miejskich dróg.

Inne parametry

Kiedy zdecydujemy się już na konkretny rodzaj kasku, przy wyborze odpowiedniego modelu musimy zwrócić jeszcze uwagę na szereg innych czynników. Po pierwsze – skorupa, a więc część zewnętrzna kasku. Do produkcji najtańszych modeli używa się stopów plastiku, niestety są one dość wadliwe. Przede wszystkim nie wytrzymują temperatury przy kontakcie z asfaltem przez co zupełnie niemal tracą swoje właściwości ochronne w razie upadku. Powinniśmy sięgać raczej po sprzęt wykonany z materiałów kompozytowych (włókna szklane i organiczne), a jeśli dysponujemy większym budżetem, z domieszką karbonu.

Taki kask, nie dość, że zapewni większe bezpieczeństwo, będzie służył nam przez długi czas. Kaski z plastikową skorupą nie są zbyt odporne na upływ czasu i po pięciu latach użytkowania z reguły nadają się już tylko na śmietnik. Takie samo powinno być przeznaczenie kasku bez pianki amortyzującej pod skorupą. Dobrze, jeśli jest ona dodatkowo obszyta materiałem ochronnym. Warto również zwrócić uwagę, czy nasz model ma opcję demontażu tych elementów, co umożliwiłoby wypranie zabrudzonego materiału. Oglądając szybkę, zwróćmy uwagę na to czy jest ona odporna na parowanie, tak by własne oddechy nie pogarszały widoczności. Skutecznym sposobem na uniknięcie tego niechcianego efektu będzie kask z podwójną szybką. Na koniec upewnijmy się co do sprawności odpowiedzialnych za właściwą wentylację wywietrzników, zwróćmy też uwagę na wyciszenie kasku, zwłaszcza jeśli preferujemy bardzo szybką jazdę.

Rozmiar

Modele poszczególnych producentów mogą mieć różne rozmiarówkę, dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie pójście do specjalistycznego sklepu i zmierzeniu tylu part, aż znajdziemy ten stworzony dla kształtu naszej głowy. Kask powinien przylegać do niej całkowicie, nie może być jednak mowy o żadnych uciskach czy innym dyskomforcie. Zwróćmy również uwagę na to, ile nasz potencjalny zakup waży. Kask zbyt lekki nie zapewni stabilizacji karku, a zbyt ciężki nadmiernie go obciąży. Waga kasku powinna zawierać się w przedziale 1,3-1,5 kg.

Gdzie szukacie porad na temat motoryzacji? Podzielcie się swoją opinią.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJazda konna – zalety
Następny artykułAdopcja kota – co warto wiedzieć

Emilia Klima - absolwentka socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, pasjonatka sportu i pisania nie tylko o sporcie. Od 2008 roku współpracuje z działem sport-rozrywka serwisu gazeta.pl, w międzyczasie pisywała do innych portali internetowych zajmujących się tematyką sportową. Miłośniczka pływania i jazdy na rowerze.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Jako posiadaczka (do niedawna) rodzeństwa płci męskiej wyłącznie, nie miałam innego wyjścia jak śledzić wydarzenia sportowe, odkąd tylko byłam we właściwym wieku do zrozumienia tego, co się dzieje w telewizorze. Myślę, że nie będzie wiele przesady w stwierdzeniu, że bardziej niż na wieczorynce wychowałam się na wieczorach z Ligą Mistrzów. Gdzieś w międzyczasie moje zainteresowanie futbolem osłabło najpierw na rzecz siatkówki, a później Formuły 1, nadal jednak sport stanowi ważny element mojego życia.

Nie inaczej jest z jego czynnym uprawianiem. Staram się, by aktywność fizyczna była dla mnie przede wszystkim źródłem przyjemności, dlatego trzymam się z dala od tych sportów, których zwyczajnie nie lubię. Gustuje szczególnie w pływaniu, dyscyplinie pozwalającej rozwijać równomiernie niemal wszystkie partie mięśniowe, przy okazji spalić sporo kalorii z wysiłkiem odczuwalnym dopiero po wyjściu z wody. Przy sprzyjającej pogodzie nie wzgardzę rowerem lub rolkami, lubię się również od czasu do czasu porządnie rozciągnąć. (W czasach swojej największej elastyczności potrafiłam nawet zrobić szpagat, ha!).

Co robię kiedy nie oglądam sportu lub go nie uprawiam? Piszę. To czym, się zajmuję pozwala mnie zatem na połączenie dwóch największych pasji. Kiedy nie oddaję się żadnej z nich, w wolnym czasie oglądam amerykańskie seriale lub europejskie filmy, a kiedy wyłączą mi prąd, czytam książki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here