Przeznaczenie kasku
Tak jak w większość tego typu dylematów sprzętowych, na początek musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, który kask będzie najlepiej odpowiadał naszym potrzebom i preferencjom.
Najpopularniejszym wśród motocyklistów jest kask integralny chroniący całą twarz. Dodatkowo jest on wyposażony w przednią szybkę, która osłania oczy przed wiatrem, kurzem i wszelkimi drobinami czyhającymi na trasie; oraz wywietrzniki zapewniające odpowiednią wentylację. Jego odmianą są kaski szczękowe – z ruchomą przednią częścią umożliwiającą mówienie. Tego typu kaski mogą okazać się słusznym wyborem jeśli motorem jeździmy głównie po mieście, zwłaszcza z pasażerem.
Do jazdy na cięższym sprzęcie najczęściej wybiera się kaski otwarte, tzw. jety. Twarz nie jest to chroniona, ale jeżdżąc w takim kasku możemy poczuć wiatr we włosach, jest nam wygodniej, poszerza się ponadto kąt widzenia. Często, wzorem kasków skuterów, jety wyposażone są dodatkowo w szybkę. Pozostał nam jeszcze jeden typ kasku- kaski enduro (offroadowe). Przeznaczone są one do bardziej ekstremalnej jazdy z dala od miejskich dróg.
Inne parametry
Kiedy zdecydujemy się już na konkretny rodzaj kasku, przy wyborze odpowiedniego modelu musimy zwrócić jeszcze uwagę na szereg innych czynników. Po pierwsze – skorupa, a więc część zewnętrzna kasku. Do produkcji najtańszych modeli używa się stopów plastiku, niestety są one dość wadliwe. Przede wszystkim nie wytrzymują temperatury przy kontakcie z asfaltem przez co zupełnie niemal tracą swoje właściwości ochronne w razie upadku. Powinniśmy sięgać raczej po sprzęt wykonany z materiałów kompozytowych (włókna szklane i organiczne), a jeśli dysponujemy większym budżetem, z domieszką karbonu.
Taki kask, nie dość, że zapewni większe bezpieczeństwo, będzie służył nam przez długi czas. Kaski z plastikową skorupą nie są zbyt odporne na upływ czasu i po pięciu latach użytkowania z reguły nadają się już tylko na śmietnik. Takie samo powinno być przeznaczenie kasku bez pianki amortyzującej pod skorupą. Dobrze, jeśli jest ona dodatkowo obszyta materiałem ochronnym. Warto również zwrócić uwagę, czy nasz model ma opcję demontażu tych elementów, co umożliwiłoby wypranie zabrudzonego materiału. Oglądając szybkę, zwróćmy uwagę na to czy jest ona odporna na parowanie, tak by własne oddechy nie pogarszały widoczności. Skutecznym sposobem na uniknięcie tego niechcianego efektu będzie kask z podwójną szybką. Na koniec upewnijmy się co do sprawności odpowiedzialnych za właściwą wentylację wywietrzników, zwróćmy też uwagę na wyciszenie kasku, zwłaszcza jeśli preferujemy bardzo szybką jazdę.
Rozmiar
Modele poszczególnych producentów mogą mieć różne rozmiarówkę, dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie pójście do specjalistycznego sklepu i zmierzeniu tylu part, aż znajdziemy ten stworzony dla kształtu naszej głowy. Kask powinien przylegać do niej całkowicie, nie może być jednak mowy o żadnych uciskach czy innym dyskomforcie. Zwróćmy również uwagę na to, ile nasz potencjalny zakup waży. Kask zbyt lekki nie zapewni stabilizacji karku, a zbyt ciężki nadmiernie go obciąży. Waga kasku powinna zawierać się w przedziale 1,3-1,5 kg.
Gdzie szukacie porad na temat motoryzacji? Podzielcie się swoją opinią.