Motocykle przystosowane do podróżowanie w dzikie tereny, gdzie nie zawsze znajdziemy przyzwoitą drogę, to najczęściej duże enduro. Istnieją legendarne modele jak Honda Africa Twin czy Yamaha XT Tenere, które brały udział i wygrywały rajdy Paryż-Dakar, wkupiając się tym samym w łaski wszystkich miłośników maszyn nie do zdarcia. Motocykle te posiadają wszystkie cechy potrzebne w terenie – wysokie zawieszenie, terenowe ogumienie, starter nożny – niezawodny w każdych warunkach, mocne i trwale silniki oraz mnóstwo akcesoriów, jakie mogą się przydać w trudnych warunkach – podgrzewane manetki, gniazda 12V, powiększane zbiorniki paliwa, gmole chroniące silnik w razie wywrotki, stelaże na kufry wykonane z trwałego aluminium czy akcesoryjne szyby chroniące przed wiatrem. Po wyposażeniu takiego motocykla w zestaw kufrów jego zdolności do pakowania bagażu są naprawdę duże. W razie awarii serwis należy do mało skomplikowanych, większość awarii można usunąć samemu na drodze, o ile oczywiście nie dotyczą kluczowych podzespołów. Motocykle te jednocześnie posiadają wygodne kanapy, na których zarówno kierowca, jak i pasażer czują się komfortowo przez czas trwania całej podróży.

Inny wymiar turystyki to zwiedzanie dobrze zagospodarowanych terenów, gdzie nietrudno o asfaltową nawierzchnię. Do tego celu nada się praktycznie każdy motocykl szosowy, lecz warto zainteresować się typami sportowo-szosowymi i turystycznymi. Pierwsze to połączenie sportowego charakteru motocykla z wygodą, jaką niesie posiadanie rozbudowanej owiewki i pozycja za sterami utrzymująca kierowcę bardziej pionowo i z mniej podkurczonymi nogami. Do tych maszyn bez trudu można dopasować standardowe lub dedykowane kufry, systemy gps i inne akcesoria, a olbrzymia moc i opływowe kształty pomogą w szybkim pokonaniu autostradą setki kilometrów, również z pasażerem. Jeśli sportowy charakter jazdy nie jest tym, czego szukamy, można zdecydować się na duże motocykle turystyczne, gdzie flagowym przykładem jest Honda Goldwing. Maszyny te są wyposażone w monstrualne silniki, które jednak nie zaskakują niepotrzebnie kierowcy mocą, lecz zapewniają komfortowa jazdę z przyzwoitymi osiągami i dużą elastycznością.

Uwaga!

Fabrycznie wbudowane kufry są w stanie pomieścić wszelki potrzebny bagaż, a setki kilometrów mijają przyjemnie za dużymi owiewkami i szybami, na wygodnych kanapach, często z oparciem i podłokietnikami dla pasażera. Podróż umili nam muzyka z radia lub wbudowany interkom. Problemem z pewnością będą olbrzymie rozmiary i waga, które dadzą się w znaki podczas manewrów, dla większości motocyklistów nie do przejścia może być również cena, która dla najbogatszych wersji może być równa cenie dobrej klasy samochodu.

A czym Wy jeździcie w dalsze trasy? Na co zwracacie uwagę przed wyruszeniem? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułAnaliza pracy
Następny artykułJaki motocykl sportowy kupić?

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here