Wybierając model dla siebie, należy kierować się jedną, bardzo ważną zasadą – czym motocykl potężniejszy, tym w zasadzie gorszy. Jest wiele teorii na temat szybkiego nudzenia się motocykla, że słaby motocykl po sezonie będzie niewystarczający, prawda jest taka, że sportowy motocykl rzadko jest za słaby. Najlepiej rozpocząć swoją przygodę od małej pojemności, motocykle te są słabsze od swoich większych odpowiedników, ale jednocześnie lżejsze, co daje bardzo dobry stosunek masy do mocy. Istotne jest, że rozpoczynając od mniejszych pojemności i mocy łatwiej opanujemy motocykl i przyswoimy niezbędne techniki jazdy sportami, co w przypadku startu od dużych modeli bywa trudniejsze i często kosztowniejsze i bardziej bolesne.

Kupując model używany, trzeba pamiętać o sprawdzeniu go podczas jazdy, najlepiej jest poprosić kogoś doświadczonego o pomoc, ponieważ test obejmuje dynamiczna jazdę na każdym z biegów. Sportowe maszyny bardziej niż zwykle narażone są na ekstremalne traktowanie, dlatego jeśli cokolwiek jest nie tak w okolicach silnika, napędu lub skrzyni, lepiej nie decydować się na zakup. Motocykle po tzw. szlifie, czyli przytartych bocznych owiewkach to niekoniecznie zniszczone egzemplarze. Oczywiście koszt przywrócenia ich do stanu jak sprzed wypadku będą musiały zostać poniesione, lecz warto zainteresować się, czy nie będą niższe niż zakup motocykla niezniszczonego.

Motocykle o dużej pojemności są przeznaczone zdecydowanie dla doświadczonych kierowców. Tutaj poza flagowymi konstrukcjami posiadającymi rzędowe silniki, interesujące są motocykle napędzane silnikami w układzie V. Widlaste silniki odznaczają się wysoka trwałością, zwykle osiągają maksymalną moc na znacznie niższych obrotach, dzięki czemu nie ma potrzeby wkręcania ich do ekstremalnych wartości. Również charakterystyka oddawania mocy jest korzystniejsza w dolnym zakresie obrotów, co jest korzystne jeśli często motocykl będzie używany do jazdy w mieście. Silniki widlaste to konstrukcje przeznaczone dla najwytrawniejszych kierowców, są trudniejsze do opanowania niż rzędowe.

Uwaga!

Nie warto decydować się na potężne motocykle sportowe, jeśli na co dzień korzystać będziemy z motocykla do jazdy w mieście lub do jazdy turystycznej, lepiej zdecydować się na motocykl płynnie oddający moc. Sportowe motocykle wymagają bowiem utrzymania obrotów silnika na odpowiednim dla danego biegu poziomie, w przeciwnym razie ich efektywność jest niska.

Kupowaliście kiedyś motocykl sportowy? Na co zwracaliście przede wszystkim uwagę? Macie jakieś rady dla przyszłych nabywców?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJaki motocykl na dalekie podróże wybrać?
Następny artykułJak wykonać masaż na obwisłe policzki?

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here