Najpopularniejsza na naszym rynku benzyna 95 oktanowa często jest oznaczana jako zwykła, natomiast benzyny z dodatkami, 98 oktanowe czy nawet 100 oktanowe, są benzynami najczęściej określanymi jako „mocniejsze”.
Dobór liczby oktanowej do codziennej eksploatacji jest w zasadzie dość prosty – wybieramy taką, jaką zaleca producent. Dzisiejsze silniki bez problemu poradzą sobie z benzyną 95 oktanową, wszystkie marki przystosowały do niej silniki, jednak maszyny wysokoobrotowe mogą mieć zalecenie stosowania benzyny 98 oktanowej. Oktany określają tendencję benzyny do spalania stukowego, które jest właśnie szczególnie niebezpieczne w wysokoobrotowych silnikach.
Spalanie stukowe swoją nazwę bierze od dźwięku, jaki powstaje w procesie spalania mieszanki paliwowej. Liczba oktanowa określa bowiem przebieg tego procesu – im większa liczba oktanów, tym benzyna płynniej i równiej ulega detonacji w silniku. Zbyt mała liczba oktanów powoduje gwałtowne i nierównomierne spalanie benzyny, zjawisko to generuje silne fale dźwiękowe powodujące stuki. Sam dźwięk oczywiście nie jest groźny, lecz ten sposób wybuchu generuje także nagły przyrost temperatury w cylindrach, wibracje całego układu korbowego oraz szybkie zużycie silnika. Występowanie spalania stukowego jest także zależne od samego składu chemicznego benzyny oraz konstrukcji silnika. W skrócie – można powiedzieć, że im większy stopień sprężania w silniku, tym liczba oktanów powinna być większa.
Zależność ta zaowocowała opinią, że skoro mocne silniki w sportowych maszynach pracują na wysokooktanowym paliwie, to zastosowanie tego paliwa w słabszych silnikach powinno dać wzrost mocy. Prawda jest taka, że zastosowanie gorszego niż zalecane paliwa spowoduje spadek mocy silnika, lecz liczba oktanów większa niż zalecana, pozostanie praktycznie niezauważona. Jedynym pozytywem, jaki może mieć w tym wypadku miejsce, jest płynniejsza praca silnika, czasem również cichsza. Dlatego nie ma sensu wlewać do baku benzyny lepszej, niż zaleca producent. Lepszym rozwiązaniem jest wybór paliwa o tej samie liczbie oktanów, lecz z dodatkami poprawiającymi pracę silnika.
Ostatnią istotną kwestią jest przygotowanie się do dalekich wypraw. Warto zapoznać się z ofertą paliw wybierając się do krajów zagranicznych, bowiem w wielu z nich trudno jest spotkać nawet benzynę 91 oktanową. Wybierając się na turystyczny wypad, najlepiej zdecydować się na podróżowanie motocyklem napędzanym niskoobrotowym, jak najbardziej klasycznym silnikiem, zdolnym do pracy na paliwie poniżej 89 oktanów. Nowoczesne konstrukcje najprawdopodobniej odmówią współpracy.
Co sądzicie o cenach paliwa w Polsce, uważacie, że są zbyt wysokie? Wypowiedzcie się!