Konserwacja odpowiednią substancją podwozia auta pozwala zabezpieczyć go przed czynnikami niszczącymi mogącymi pochodzić z dróg. Sól, żwir, kamienie czy piasek mogą powodować uszkodzenia powłoki lakierniczej i doprowadzić do powstawania ognisk korozji.

Korozja może również pojawiać się na progach czy na dolnych krawędziach drzwi czy błotników. Progi, jako profile zamknięte mogą zostać zabezpieczone od wewnątrz, co nie wpłynie w żaden sposób na pogorszenie ich estetyki, ale znakomicie wpłynie na ich zabezpieczenie antykorozyjne.

Dolne krawędzie drzwi z reguły są stworzone z wywiniętej do wewnątrz blachy poszycia. W miejscu łączenia wywinięcia blachy z konstrukcją drzwi również dobrze położyć jest warstwę zabezpieczającą. Podobnie sprawa ma się z wnętrzem drzwi, a szczególnie z ich dolną częścią. Drzwi wewnątrz powinny także zostać zabezpieczone konserwacją.
Przy wykonywaniu tej czynności należy pamiętać o tym, aby przypadkiem nie zatkać otworów odpływowych, przez które powinna wypływać woda spływająca po szybie do wnętrza drzwi.

Zatkanie tych otworów powoduje długotrwałe utrzymywanie się wilgoci we wnętrzu drzwi i przyspiesza korozję zamiast chronić blachy.

Równie dokładnie, co wnętrza drzwi należy pokryć krawędzie błotników. Są to miejsca szczególnie mocno narażone na uderzenia kamieni, żwiru i piasku podbijanych przez koła. Również w przypadku zatrzymania się w zakamarkach nadkoli błota możemy się spodziewać długiego okresu utrzymywania się w tych miejscach wilgoci. Aby wilgoć ta nie szkodziła blachom musimy te zakamarki dokładnie wyczyścić, osuszyć i zabezpieczyć. Staramy się to robić możliwie estetycznie, tak, aby zbyt duża ilość konserwacji nigdzie nie była widoczna na zewnątrz.

Po zakonserwowaniu dolnych partii samochodu czas na część górną. Oczywistym jest, że dachu, błotników i klap nie zabezpieczymy od wierzchu typową konserwacją. Natomiast dokładne pokrycie tych elementów woskiem odpowiedniej jakości również pozwoli na wytworzenie poważnej warstwy ochronnej. Wosk chroni lakier przed wpływem promieni słonecznych, przed kwaśnymi deszczami czy też utlenianiem. Wosk nakładamy na dokładnie umyte i osuszone blachy. Po przeschnięciu polerujemy do uzyskania ładnego efektu połysku.

Opony samochodowe również możemy zabezpieczyć, a przy okazji uzyskać ładny ich wygląd. Stosując specjalne pianki poprawiamy elastyczność gumy i zwiększamy jej odporność na utlenianie się. Przy okazji uzyskujemy ładny błyszczący wygląd czarnej gumy.

Tak zabezpieczony od stóp do głów samochód nie tylko będzie wyglądał efektownie, ale także jego odporność na działanie czynników zewnętrznych zostanie znacznie podniesiona.

Jak dbacie o samochód? Jakie często wykonujecie przy nim prace konserwacyjne?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak wychować spaniela?
Następny artykułMalowanie deski rozdzielczej

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here