Najczęstszym problemem jest zapewne zapowietrzenie układu hamulcowego. Objawem jest niska skuteczność hamulca, połączona z tzw. miękka klamką, czyli zjawiskiem zapadania się klamki w pierwszej fazie ruchu. Zjawisko często ustępuje po kilkukrotnym użyciu hamulca. Jest to jednocześnie dobry test na to, czy mamy do czynienia z tym zjawiskiem – należy kilkukrotnie stanowczo wciskać klamkę, jeśli po kilku ruchach klamka nabiera twardości, oznacza to zapowietrzenie układu hamulcowego. Odpowietrzenie jest czynnością, którą z powodzeniem można wykonać samemu, problem pojawia się w przypadku wyposażenia motocykla w układy wspomagania hamowania. Tutaj konieczna będzie fachowa obsługa. Zapowietrzenie układu może być skutkiem nieszczelności lub zbyt niskiego poziomu płynu hamulcowego.

Typowe usterki obejmują również nieregularne dźwięki dochodzące z okolicy zacisków hamulcowych. W takim przypadku należy sprawdzić stan klocków hamulcowych, ich nadmierne zużycie może powodować takie dźwięki. Piszczenie będzie również słyszalne po wymianie elementów takich jak tarcze/klocki hamulcowe, z czasem piski powinny ustąpić, wymogiem jest tutaj wzajemne dotarcie się elementów ułożenie tak, aby podczas jazdy nie miały ze sobą styczności.

Słaba skuteczność hamulców może wynikać nie tylko ze zużycia elementów, ale także ich zabrudzenia. Nie wszystkie z nich zostaną usunięte samoistnie, zabrudzenia wynikłe np. z zalania olejem należy usnąć samemu. Stosunkowo mało groźne jest pojawienie się nalotów rdzy – materiały, z jakich wykonane są tarcze, mają bardzo niską tendencję do jej utrzymywania, nie mniej jednak konieczna jest ostrożna jazda, pierwsze próby hamowania będą znacznie słabsze.

Okresowej wymiany wymagają również przewody hamulcowe, szczególnie gumowe. Jeśli po mocnym wciśnięciu hamulca zaczynamy odczuwać słabnięcie siły hamowania w stosunku do dawnej sprawności układu, może oznaczać to, że kilkuletnie przewody hamulcowe straciły swoje właściwości i w wyniku zwiększenia ciśnienia zwiększają swój obwód, zmniejszając jednocześnie siłę zacisków. Problem ten nie dotyczy przewodów w oplocie stalowym.

Intensywne korzystanie z hamulców powoduje czasem zapiekanie się tłoczków lub ich zabrudzenie. Konsekwencją tego jest słabsze ich działanie, mniej płynne (objawem mogą być wolniej powracające klocki hamulcowe piszczące o tarczę). W takim wypadku konieczne będzie zdemontowanie zacisków, rozebranie ich i wyczyszczenie. Może być to skomplikowanym procesem wymagającym wiedzy i dostępności odpowiednich środków smarnych, ale przedłuża on żywotność i skuteczność układu.

Z jakimi awariami układu hamulcowego zetknęliście się jeżdżąc na motocyklu? Opiszcie nam je!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułPodatek od sprzedaży mieszkania
Następny artykułJak rozpoznać usterkę lub awarię zawieszenia w motocyklu?

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here