Jest to urządzenie mierzące ilość zasysanego przez silnik powietrza. Przepływomierze pojawiły się w autach wraz z rozwojem zasilania wtryskowego silników. Sygnał z przepływomierza wędruje do głównej jednostki sterującej silnikiem, gdzie wraz z sygnałami z innych czujników jest przetwarzany na potrzebne do sterowania silnikiem dane. Dzięki tym informacjom sterownik dokładnie wie, jaką ilość paliwa należy podać, aby skład mieszanki był właściwy.

Starsze rodzaje przepływomierzy miały bardzo prostą konstrukcję, która jednak miała sporo wad. Były to przepływomierze klapkowe. W przewodzie dolotowym zamocowana była klapka, która wraz z nasilaniem się przepływu powietrza odchylała się bardziej lub mniej. Wadą tego rozwiązania były przypadki blokowania się klapki, zwiększała ona również opory w układzie dolotowym.

Obecnie przepływomierze klapkowe nie są już stosowane. W ich miejsce pojawiły się znacznie bardziej nowoczesne rozwiązania.

Najczęściej stosowany jest przepływomierz z gorącym drucikiem. Drucik jest stale podgrzewany do temperatury 100 st. C, a opływające powietrze schładza go tym bardziej, im więcej go przepływa. Urządzenie elektryczne stara się utrzymać cały czas temperaturę 100 st. C, jeżeli musi dostarczyć więcej prądu, aby ją utrzymać, oznacza to większy przepływ powietrza, jeżeli mniej to mniejszy.

Największą wadą nowoczesnych przepływomierzy jest znaczna wrażliwość na zabrudzenia. Aby przepływomierz działał jak najdłużej bezawaryjnie, należy pamiętać o częstych wymianach filtra powietrza. Należy stosować filtry renomowanych producentów, te tańsze zamienniki bez atestów bardzo często nie sprawują się wystarczająco dobrze.

Największym zagrożeniem dla przepływomierza jest niesprawna, źle wyregulowana instalacja gazowa. Częstym powodem usterek przepływomierza są wybuchy gazu w kolektorze dolotowym. Fala uderzeniowa pochodząca od takiego wybuchu może już po jednym razie go uszkodzić.

Objawy uszkodzonego przepływomierza są różne w różnych samochodach. Czasami jest to tylko zły skład mieszanki, ale silnik zachowuje się poprawnie. Czasami auto nie ma mocy, ma problemy przy próbie dynamiczniejszego przyspieszania, krztusi się. Bywa, że silnik przejdzie w tryb pracy awaryjnej, a na desce zaświeci się kontrolka CHECK ENGINE.

Wymiana przepływomierza nie jest zadaniem trudnym, z reguły jest on zamontowany na przewodzie doprowadzającym powietrze do filtra lub jest wmontowany w obudowę filtra. W przypadku konieczności wymiany dostępne są zamienniki, ich cena jest atrakcyjna, a jakość często niewiele odbiega od oryginału.

Pamiętajmy, że często po awarii przepływomierza i jego wymianie należy przy pomocy urządzenia diagnostycznego skasować błędy w pamięci komputera.

Zdarza Wam się dokonywać samemu drobnych napraw w samochodzie czy powierzacie te kwestie mechanikowi?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułPublic relations w firmie
Następny artykułJak hamować na śliskiej nawierzchni?

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here