Jednym z takich rozwiązań, które zadomowiły się w cywilnych wersjach sportowych motocykli jest zawór EXUP. Skrót ten pochodzi od Exhaust Ultimate Power Valve. Oznacza wykorzystanie dodatkowego zaworu, umieszczonego w wydechu motocykla, kontrolującego przepływ spalin przez rurę wydechową. Zawór ten współgra z układem elektronicznym kontrolującym obroty silnika, zmienia swoje położenie wraz ze zmianami obrotów, dopasowując ciśnienie w układzie do optymalnych warunków.
Zasada działania zaworu nie jest bardzo skomplikowana, znając obroty silnika układ przy pomocy silnika elektrycznego i linki poruszającej zaworem zamyka i otwiera go. Przy małych obrotach silnika zawór jest prawie zamknięty, pozostawiając niewielki przelot dla spalin, dzięki temu silnik żywiej wkręca się na obroty i dysponuje lepszą dynamiką. W miarę wzrastania obrotów, zawór otwiera się mocniej, by w momencie dojścia do odpowiednio wysokiej wartości otworzyć się całkowicie. Ustawienia pozycji zaworu są dobierane fabrycznie, zgodnie z parametrami silnika i układu wydechowego. Ręczna ingerencja może spowodować nieprawidłowa pracę układu.
Układ ten wymaga regularnego serwisowania, zwykle jest to okres klasycznego tzw. małego serwisu, czyli co 5-6 tys. km. Ponieważ pracuje w środowisku podatnym na zabrudzenia, brak takiego serwisu może spowodować wadliwe działanie zaworu i w konsekwencji doprowadzić do uszkodzenia silnika regulującego jego pozycję. Przegląd zaworu powinien opierać się o takie czynności jak kontrola napięcia linek poruszających zaworem, luz na nich powinien wynosić ok. 1,5 mm. Zbyt luźne przewody oczywiście wprowadza zakłamania w pozycji zaworu, zbyt ciasne przyczyniają się do cięższej pracy układu, w konsekwencji do niemożności zmiany położenia zaworu przez silnik. Każdorazowo poza regulacją przewodów warto przeczyścić zawór, ponieważ ma tendencję do zbierania nagaru ze spalin. Bardzo istotne jest również nasmarowanie układu, by jego praca przebiegała bez utrudnień, o ile książka serwisowa nie zaleca inaczej. Niektóre zawory nie wymagają smarowania, jeśli już smarujemy, trzeba użyć środka odpornego na wysokie temperatury, np. pasty miedzianej, w przeciwnym razie smarowanie nie będzie miało sensu – smar wyschnie w bardzo szybkim czasie.
Uwaga!
Posiadając motocykl z zaworem EXUP, wszelkie ingerencje w układ wydechowy są ryzykowne, chociaż wymiana części po zaworze nie powinna skutkować bardziej na pracę silnika niż w przypadku braku tego zaworu. Jeśli chcemy przerobić układ wydechowy na inny układ, najlepiej całkiem zrezygnować z EXUP.
Mieliście do czynienia z zaworem ex-up? I co myślicie? Czekamy na opinie.
Wywaliłem go odrazu, denerwował mnie przy odkręcaniu całej manetki
Posiadam SUZUKI GSR 750 z Exup – em i przy 24000km żadnych najmniejszych problemów,typu przycinanie,zawieszaie zaworu.
Oczywiście olej świece fitry zawsze zmieniane na czas,dzięki czemu skład mieszkanki,potem spalin jest optymalny o malej zawartości cząstek stałych,które to osadzaja sie w układzie wylotowym.