Uszkodzone łożyska mają tendencję do cięższej pracy, a w konsekwencji – szybko doprowadzają nawet do blokady koła i to często podczas szybszej jazdy, gdy uszkodzenia powstające z oporów toczenia zaczynają być poważne.

Zniszczone łożysko traci swoje właściwości, w wyniku czego zwiększa tarcie elementów składowych. Tarcie to jest powodem wyraźnego przegrzewania się całego koła, zniszczone elementy zaczynają trzeć wydając z siebie głośny szum lub nawet trzaski. Są to właśnie pierwsze symptomy uszkodzeń. W przypadku awarii w przednim kole ich namierzenie nie jest szczególnie problematyczne. W odróżnieniu od szumu, jaki mogą generować tarcze hamulcowe i klocki, dźwięki te zaczynają wydobywać się z okolic przedniego koła już po starcie, przez chwilę zwiększając natężenie. Szybsza jazda niekoniecznie zwiększy poziom hałasu. Szum z przedniej części motocykla może być również generowany przez głośno pracujący rozrząd lub kosz sprzęgłowy, lecz tutaj można wyraźnie zauważyć korelacje z pracą silnika, a nie z obrotami koła.

Zniszczone łożysko w tylnym kole daje oczywiście takie same objawy. Jeśli użytkownik nie jest pewien, czy to rzeczywiście wina łożyska, a nie np. łańcucha (łożysko oprócz szumu może generować także szarpnięcia podczas jazdy), należy w takim wypadku unieść tylne koło i kręcić nim, sprawdzając naciąg łańcucha. Jeśli nie będą widoczne różnice w naciągu, oznacza to wadę łożyska.

Wymiana łożysk rzadko bywa bardzo kosztowna, następuje stosunkowo rzadko, o ile zastosowane poprzednio łożyska były dobrej jakości i motocykl nie był poddawany żadnym radykalnym przejażdżkom. Uszkodzeniu łożysk w sporej części motocykli sprzyja woda, która pod ciśnieniem dostaje się do nich. Nastąpić może to podczas zwykłej jazdy lub mycia motocykla myjką ciśnieniową.

Zużycie łożysk w przypadku tylnego koła może mieć podobne uwarunkowania. Dodatkowo ich zniszczenie przyśpiesza zbyt mocny naciąg łańcucha. Prawidłowo naciągnięty łańcuch nie obciąża koła, lecz w przypadku ustawień ekstremalnych – łożyska nie pracują swobodnie, przez co szybciej ulegną awarii.

Należy jednak zawsze pamiętać o tym, że łożyska zużywają się przede wszystkim ze względu na duże przebiegi. Zjawisko to będzie silniej odczuwane w przypadku ciężkich i szybkich motocykli, gdzie warunki pracy są trudniejsze i nawet małe niedociągnięcie w pracy łożysk szybko zmienia się w poważną i niebezpieczną awarię.

Czy uszkodziliście kiedyś łożysko? Jaka była przyczyna i ile kosztowała jego wymiana? Wypowiedzcie się.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCzy można jeździć na motorze bez kasku?
Następny artykułCo to jest główka ramy w motocyklu i jakie ma znaczenie?

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here