To, jakie są zasady odszkodowania i pomocy pasażerom, którym odmówiono wejścia na pokład lub ich lot został opóźniony czy też odwołany, mówi specjalne rozporządzenie unijne dotyczące podróżujących liniami lotniczymi między krajami Wspólnoty. Anulowanie rejsu wiąże się z naszym prawem do otrzymania zwrotu kosztów biletu lub oferty przelotu do portu docelowego w innym czasie. Ponadto, pasażerom przysługuje prawo do odszkodowania wynikające z niemożliwości kontynuowania podróży. Należy jednak mieć na uwadze, iż nie przysługuje ono w przypadku, gdy linie lotnicze powiadomią o anulowaniu rejsu na co najmniej 2 tygodnie przed wylotem, lub też na 7 dni przed wylotem, gdy przewoźnik zaproponuje lot alternatywny zaczynający się nie wcześniej niż 2h przed planowanym odlotem, a kończący się nie później niż 2h po planowanym przylocie, jak też mniej niż 7 dni przed planowanym odlotem, gdy zaproponuje on lot alternatywny zaczynający się nie wcześniej niż 1h przed planowanym odlotem, a kończący się nie później niż 2h po planowanym przylocie.
Zanim przejdziemy do omówienia praw pasażera w przypadku opóźnienia lotu, warto wspomnieć, co w ogóle uznawane jest za ów opóźnienie. Tak więc lot można uznać za opóźniony, gdy samolot wystartuje co najmniej 2h później niż planowo w przypadku lotów na odległości do 1500 km, co najmniej 3h później niż planowo w przypadku lotów na odległości powyżej 1500 km w krajach UE lub 1500-3500 na innych trasach i co najmniej 4h 2h później niż planowo w przypadku innych lotów. Opóźnienie rodzi obowiązek zapewnienia przez przewoźnika darmowego posiłku, dwóch rozmów telefonicznych a także przesłania 2 wiadomości email bądź faksów. Jeżeli lot został przełożony na kolejny dzień, przewoźnik zobligowany jest do zapewnienia noclegu w hotelu i transferu do tegoż obiektu. Opóźnienie lotu o co najmniej 5 godzin wiąże się z możliwością ubiegania się o rekompensatę kosztów biletu.
Pamiętajmy też, że w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu, przewoźnik zobligowany jest do wręczenia podróżnym pisemnej informacji o prawach pasażera m.in. dotyczących odszkodowania i opieki w zaistniałej sytuacji.
Zdarzyło Wam się mieć opóźniony lub odwołany lot? Z jakich powodów? Staraliście się o odszkowanie? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.