To, jakie są zasady odszkodowania i pomocy pasażerom, którym odmówiono wejścia na pokład lub ich lot został opóźniony czy też odwołany, mówi specjalne rozporządzenie unijne dotyczące podróżujących liniami lotniczymi między krajami Wspólnoty. Anulowanie rejsu wiąże się z naszym prawem do otrzymania zwrotu kosztów biletu lub oferty przelotu do portu docelowego w innym czasie. Ponadto, pasażerom przysługuje prawo do odszkodowania wynikające z niemożliwości kontynuowania podróży. Należy jednak mieć na uwadze, iż nie przysługuje ono w przypadku, gdy linie lotnicze powiadomią o anulowaniu rejsu na co najmniej 2 tygodnie przed wylotem, lub też na 7 dni przed wylotem, gdy przewoźnik zaproponuje lot alternatywny zaczynający się nie wcześniej niż 2h przed planowanym odlotem, a kończący się nie później niż 2h po planowanym przylocie, jak też mniej niż 7 dni przed planowanym odlotem, gdy zaproponuje on lot alternatywny zaczynający się nie wcześniej niż 1h przed planowanym odlotem, a kończący się nie później niż 2h po planowanym przylocie.

Zanim przejdziemy do omówienia praw pasażera w przypadku opóźnienia lotu, warto wspomnieć, co w ogóle uznawane jest za ów opóźnienie. Tak więc lot można uznać za opóźniony, gdy samolot wystartuje co najmniej 2h później niż planowo w przypadku lotów na odległości do 1500 km, co najmniej 3h później niż planowo w przypadku lotów na odległości powyżej 1500 km w krajach UE lub 1500-3500 na innych trasach i co najmniej 4h 2h później niż planowo w przypadku innych lotów. Opóźnienie rodzi obowiązek zapewnienia przez przewoźnika darmowego posiłku, dwóch rozmów telefonicznych a także przesłania 2 wiadomości email bądź faksów. Jeżeli lot został przełożony na kolejny dzień, przewoźnik zobligowany jest do zapewnienia noclegu w hotelu i transferu do tegoż obiektu. Opóźnienie lotu o co najmniej 5 godzin wiąże się z możliwością ubiegania się o rekompensatę kosztów biletu.

Pamiętajmy też, że w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu, przewoźnik zobligowany jest do wręczenia podróżnym pisemnej informacji o prawach pasażera m.in. dotyczących odszkodowania i opieki w zaistniałej sytuacji.

Zdarzyło Wam się mieć opóźniony lub odwołany lot? Z jakich powodów? Staraliście się o odszkowanie? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułZagubiona walizka (bagaż) – co robić?
Następny artykułTanie linie lotnicze – czy warto?

Monika Magda – z zawodu licencjonowany pośrednik nieruchomości, z zamiłowania wielka pasjonatka aranżacji wnętrz. Od jakiegoś czasu zawodowo związana z zupełnie odmienną branżą (turystyka), jednak stara się być zawsze na bieżąco z nowymi trendami i rozwiązaniami z dziedziny urządzania wnętrz.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Chociaż zawodowo związana jestem obecnie z branżą turystyczną (prowadzę własną działalność gospodarczą), od kiedy sięgam pamięcią, moją wielką pasją była aranżacja i architektura wnętrz.

Pracując jako pośrednik nieruchomości, miałam okazję odwiedzać wiele mieszkań i domów. Zdałam sobie sprawę z faktu, że chociaż w naszym kraju właściciele nieruchomości mieszkaniowych zazwyczaj sprzedają je bez wyposażenia, ma ono ogromny wpływ na ostateczną decyzję o kupnie. Oglądając mieszkanie z rynku wtórnego, zwykle wyobrażamy sobie, jak sami je urządzimy, a ciekawe pomysły i rozwiązania zastosowane przez dotychczasowych właścicieli mogą zachęcić do nabycia danego lokum.

Wbrew obiegowej opinii, aranżacja wnętrz nie sprowadza się tylko i wyłącznie do wyboru odpowiednich kolorów czy materiałów wykończeniowych. Niezwykle istotna, o ile nie najistotniejsza, jest tutaj wiedza o ergonomii i umiejętność kreatywnego spojrzenia na – z pozoru zwykłe – cztery ściany. Zawsze fascynowało mnie, jak umiejętne połączenie ogólnie przyjętych zasad z dziedziny aranżacji z indywidualnym podejściem do każdego wnętrza może wyczarować zachwycający efekt końcowy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here